vouwwagen maar niet goed kregen, heb ik onlangs een digitale kogeldrukmeter TLC van Reich geprobeerd.
Kogeldruk meten kan op verschillende manieren. Ik heb in de loop der jaren al deze manieren weleens gebruikt, maar omdat we de kogeldruk van onzeWaarom is kogeldruk zo belangrijk?
Een te hoge of te lage kogeldruk kan gevaarlijk zijn en maakt rijden met een aanhanger minder plezierig. Het is zelfs strafbaar als je de wettelijke kogeldruk met een paar kilo overstijgt: je kunt er een boete van €140 tot €470,,- voor krijgen. Belangrijkste is dat het gewoon gevaarlijk kan zijn en je caravan of aanhanger enorm kan gaan slingeren omdat er te weinig gewicht op de trekhaak drukt of de auto juist overbelast wordt omdat er te veel druk op de trekhaak wordt uitgeoefend. Veiligheid én rijcomfort voorop.
Meten is weten
Ik schreef al eens een stuk over hoe je voor je vouwwagen, caravan of aanhanger met de ideale en maximale kogeldruk moet omgaan. Kort door de bocht is het uitgangspunt tussen de 5 en 7% van het beladen gewicht van je aanhanger, maar onder het laagste maximum van auto, caravan of trekhaak. Als je weet wat de ideale kogeldruk is, is het enkel nog een kwestie van meten is weten en daarna uitproberen. Want wat lekker rijdt, is voor een ieder anders.
Welke kogeldrukmeters zijn er
Analoge kogeldrukmeter
Dit is de meest gebruikte kogeldrukmeter of disselmeter. Een kunststof of aluminium paaltje dat je onder de koppeling van de caravan of vouwwagen plaatst en waarop je dan in stappen van 10 kg kunt aflezen wat de kogeldruk is. Deze gebruikte ik tot voor kort altijd, maar ik vond hem eigenlijk niet precies genoeg en toen hij kapot ging, ben ik overgestapt op een digitale kogeldrukmeter.
1. Digitale kogeldrukmeter
Sinds een paar jaar zijn er ook digitale kogeldrukmeters. Deze plaats je op de trekhaak, waarna je de koppeling er op laat zakken en je tot de kilo precies de kogeldruk kunt aflezen. Sinds dit jaar gebruik ik de Reich TLC hiervoor. Verderop mijn bevindingen.
2. Weegschaal methode
Een oude beproefde methode die ik de eerste keer bij onze vouwwagen ook heb gebruikt, is gewoon een balkje onder de koppeling en die op een weegschaal zetten. Het werkt, maar echt praktisch vond ik het niet en ik kreeg soms vreemde gewichten omdat het balkje dan weer net te scheef stond.
3. Kogeldrukmeter in neuswiel
Bij nieuwere caravans – ik heb het bij vouwwagens nog niet gezien – zit er vaak een kogeldrukmeter verwerkt in het neuswiel, meestal volgens hetzelfde principe van de analoge kogeldrukmeter, zodat je deze in stappen van 10 kg kunt aflezen.
De Reich TLC digitale kogeldrukmeter getest
Onze trekhaak heeft een maximum kogeldruk van 50 kg en het maximum van de vouwwagen is 75 kg, maar we hebben een extra Greenbox keuken op de dissel, waardoor we snel een te hoge kogeldruk hebben. Ik probeer altijd tegen die 50 kg kogeldruk aan te zitten.
Precies meten met een digitale kogeldrukmeter helpt
Het verbaasde mij dan ook dat de eerste keer dat ik de Reich TLC digitale kogeldrukmeter gebruikte in plaats van mijn gewone kogeldrukmeter dat deze 63 kilo aangaf. Ik had me niet aan het inpakken van de vouwwagen aangepast, hij kwam zo uit de stalling. Toch zit er een verschil van bijna 15 kilo in met hetgeen dat mijn analoge kogeldrukmeter mat.
Op basis hiervan ben ik gaan schuiven met de bagage. Gereedschap, BBQ, tent etc. achterin en ik heb zelfs nog een beetje extra ballast toegevoegd. Daarna gaf de Reich TLC 48 kilo aan.
Stabieler en makkelijker optrekken.
Na het aanpassen van de kogeldruk ligt zowel de auto als de vouwwagen stabieler op de weg, volgens mijn vriendin die rijdt. Daarnaast is optrekken en hellingen oprijden een minder grote uitdaging geworden. Meten is dus daadwerkelijk weten.
Je plaatst de Reich TLC in de koppeling van de aanhanger en op de trekhaak
Hoe werkt de Reich TLC?
Het is eigenlijk heel simpel:
- Zorg dat de Reich TLC aan staat door op de rode knop te drukken en zorg ervoor dat de teller op 0 staat.
- De kogeldrukmeter plaats je in de koppeling en zet hem vast net als dat je bij het aankoppelen doet
- Daarna rij je de vouwwagen of caravan handmatig of met de mover tot boven de trekhaak.
- Voor een precieze meting moet hij kaarsrecht op de trekhaak staan voor dat je hem laat zakken
- Dan haal je het neuswiel langzaam op totdat daar geen druk meer op rust. Je kunt nu de kogeldruk in kilo’s aflezen van het schermpje.
De auto en de caravan of aanhanger moeten wel horizontaal staan en dus niet op een helling om goed te kunnen meten. Daarnaast moet je bij een digitale kogeldrukmeter wel altijd de auto bij de hand hebben om te kunnen meten. Dit doe je dus het beste vlak voor vertrek.
-
Algemeen
8.0
-
Gebruiksgemak
7.5
-
Nauwkeurigheid
10.0
Waar te koop?
Enkelasser
|
€57,63
3 nieuw €57,63
|
Bekijk |
|
€75,00 | Bekijk |
|
€34,95
Niet op voorraad
|
Bekijk |
Tandemasser
|
€62,41
3 nieuw €62,41
|
Bekijk |
Conclusie: De Reich TLC maakt rijden met een aanhanger comfortabeler
Soms heb je van die dingen waarvan je denkt: waarom heb ik dat niet eerder uitgeprobeerd. De digitale kogeldrukmeter of disselmeter van Reich TLC is zo’n ding. Er bleek ruim 10 kg in meetverschil te zitten met onze gewone kogeldrukmeter en nadat we daar gehoor aan gegeven hebben en de bagage hebben verplaatst en wat ballast hebben toegevoegd, is het rijden met de vouwwagen comfortabeler én veiliger. Heb je trouwens een dubbelasser caravan of aanhanger dan is daar een speciale dubbelasser versie van de TLC voor.
Nog even een vraag hierover. In de beschrijving van de auto staat een maximale kogeldruk, maar de trekhaak zelf heeft ook een maximale kogeldruk. En deze verschillen. Welke hou ik nou aan?
Laagste kogeldruk aanhouden, auto of trekhaak maakt dan niet uit.
Disselweger / minimum
Heel interessant voor mijn trike !!
De kogeldruk zou bij mij tussen 20 en 28 kg moeten zijn ……….
Maar ik vind bij niet één meter het minimum dat hij kan wegen !
Hoe weet je dat je gewone kogeldrukmeter afwijkt en niet de TLC dieselweger? Het verschil van 10 kilo heb ik al eerder in reviews gezien dat de TLC 10-12 kg afwijkt van een geijkte meter.