Een disselslot: een klein ding dat een hoop caravanleed kan voorkomen, want in Nederland worden per jaar rond de 1000 caravans en vouwwagens gestolen. Man, wat een drama is dat wanneer ze jouw kleine vakantiehuisje op wielen stelen. Een disselslot kan dat voorkomen. Toen ik echter mijn eerste disselslot moest kopen, had ik zo veel vragen. Die beantwoord ik – inmiddels met ervaring – graag voor je.
#%^*& caravan of vouwwagen gestolen
Gelukkig is het mij nog nooit overkomen. Maar ik ken kampeerders waarbij de caravan gewoon voor van de straat of van de oprit is gestolen. Iemand vertelde me zelfs eens dat zijn caravan bij een tankstation gewoon was ontkoppeld en meegenomen. Ik kan me daar zo boos om maken!
Uit cijfers van de Bovag blijkt echter dat het aantal caravan-, vouwwagen- en aanhangwagendiefstallen de afgelopen jaren flink is afgenomen. In 1995 waren dat er nog ruim 1500 per jaar. Nu zijn dat er nog een kleine 1000. Dit zijn de cijfers voor Nederland, cijfers over andere vakantielanden zijn niet bekend. Bovag geeft aan dat deze daling voor een groot deel te danken is aan betere beveiliging van caravans met onder andere disselslot en wielklem.
Is een disselslot verplicht voor de caravan?
Het simpele antwoord is ‘Nee’. Net als de caravanverzekering is een disselslot in Nederland niet verplicht om te hebben. Maar…, heb je een caravanverzekering, dan is een belangrijke voorwaarde van die verzekering voor je caravan of vouwwagen vaak dat je een goedgekeurd disselslot moet gebruiken. Verplicht is het dus niet, maar handig zeker wel, ook als je caravan niet verzekerd is.
Welke soorten disselsloten zijn er?
Er zijn eigenlijk drie verschillende soorten disselsloten, die allemaal een eigen toepassing hebben. Daarnaast zijn er ook nog verschillende accessoires die de beveiliging nog verder kunnen vergroten.
Overdekslot: Een overdekslot is in de meeste gevallen het goedkoopste disselslot. Je schuift dit over de kop van de dissel, waarna je hem meestal met een hangslot of discusslot vastzet. Op zich effectief, maar de meeste van deze sloten worden door verzekeraars niet als goedgekeurd erkend.
Koppelingsslot: Dit zijn de meest voorkomende disselsloten, vooral omdat veel van deze sloten goedgekeurd zijn en dus ook door de caravanverzekering worden geaccepteerd. Het slot wordt in de gleuf van de hendel van de koppeling van de dissel geplaatst. Deze kan dan niet meer omhoog en dus niet los worden gemaakt. Deze koppelingssloten zijn zowel te gebruiken als de caravan afgekoppeld is als tijdens het rijden. Er is een aantal verschillende soorten. De universele is de meest gebruikte, maar er zijn ook dissels, vooral op nieuwere caravans, die alleen met bepaalde soorten koppelingssloten werken.
Kettingslot: Een andere oplossing die ook door verzekeraars niet wordt geaccepteerd, maar wel doeltreffend is, is het ketting- of hangslot. Dit kun je door de opening van de hendel van de koppeling doen, waardoor die niet meer gebruikt kan worden. Een andere optie is om hem door de velgen van de caravan te leggen. Dan heb je een soort wielklem.
Beveiligingsbal: Een beveiligingsbal is een kleine bal met handvat die je in het kogelgat van je dissel kunt stoppen. Dit voorkomt dat wanneer je een koppelingsdisselslot gebruikt, dieven een kleinere kogel op een trekhaak kunnen gebruiken om de caravan alsnog weg te slepen.
Welk disselslot past op mijn caravan?
Welk disselslot geschikt is voor jouw caravan, is afhankelijk van de disselkoppeling van de caravan, het uiteinde van de dissel dat over de trekhaak heen schuift. Het is wel altijd even zoeken, maar het merk en type staan eigenlijk altijd op de koppeling zelf vermeld en in een enkel geval op de stabilisator. Dat is die grote hendel die je naar beneden moet drukken bij het rijden. Veel gebruikte en SCM-goedgekeurde disselsloten zijn hieronder weergegeven, inclusief voor welke dissels ze geschikt zijn:
DoubleLock Compact Eagle disselslot: Dit slot past op alle AL-KO disselkoppelingen met een rode ronde stip bovenop de koppeling. Ook is de Doublelock Compact Eagle geschikt voor de stabilisatorkoppelingen: AKS 1300 en AKS 2004/3004. Dit is voor de wat oudere caravans en vouwwagens het disselslot dat het dichtste bij het universele komt. Ik gebruik hem zelf ook. Erg makkelijk te bevestigen. Als je na de eerste keer weet hoe het moet, is het in 10 seconden gepiept. Is SCM-goedgekeurd.
DoubleLock Compact Condor disselslot: Dit slot past op alle koppelingen van de merken: Knott, Albe Winterhoff, Peitz, SSK1/2/3 koppelingen en de blauwe WS3000 stabilisatorkoppelingen van na 2003. De Doublelock Compact Condor is voor veel iets nieuwere caravans het meer universele disselslot. Is net zo snel als de Eagle te bevestigen. Enige nadeel is dat hij een beetje uitsteekt, waardoor je je benen er aan kunt schrammen. Is SCM-goedgekeurd.
AL-KO Safety Compact AKS2004/3004 disselslot: AL-KO AKS 2004/3004 ook te verkrijgen in het rood. De zogenaamde ‘Plus’-versie die een extra beveiliging heeft tegen uitboren. Het prijsverschil met de premiumversie is echter minimaal, waardoor die dan de voorkeur zou hebben. Ook deze is SCM-goedgekeurd en kan tijdens het rijden blijven zitten.
AL-KO disselslot Safety Compact AKS 1300: Dit disselslot past op de ALKO AKS1300 koppeling. Is SCM-goedgekeurd.
AL-KO disselslot Safety Premium AkS3004: Dit slot past op de AL-KO AKS 2004/3004 koppelingen. Dit is het zwaarste en ook duurste disselslot van de vier. Hij is van massief staal, niet te tillen, maar daardoor ook eigenlijk met geen mogelijkheid te verwijderen. Is SCM-goedgekeurd, maar dat verbaast je niet, denk ik.
Mijn caravan heeft een stabilisator wat nu?
Zoals je hierboven al zag, kun je ook bij een caravan met een stabilisator in bijna alle gevallen gewoon ook een disselslot gebruiken. Wel moet je dan nog iets beter controleren of het disselslot wel past bij jouw koppeling met stabilisator.
Disselslot gebruiken tijdens het rijden?
Bijna alle SCM-goedgekeurde disselsloten zijn ook tijdens het rijden gewoon te gebruiken. Dat is handig, want dan kan de caravan of vouwwagen tijdens een rustpauze niet alsnog gestolen worden. Hulpdiensten raden het echter af om het disselslot tijdens het rijden te gebruiken. In het geval van brand of een ongeluk is snel loskoppelen dan niet mogelijk.
De hulpdiensten adviseren daarom om alleen tijdens de pauzes het disselslot te bevestigen. Ik snap het idee. Zelf gebruik ik het disselslot tijdens het rijden binnen Nederland niet. Op langere trajecten doe ik dat uit gemak wel, maar misschien moet ik dat eens gaan veranderen.
Disselslot voor vouwwagen of aanhanger?
Ook op een aanhangwagen of vouwwagen kun je gewoon een disselslot gebruiken. In de meeste gevallen past een Doublelock Compact Eagle hierop. Wel is het aan te raden om vooral bij aanhangers en vouwwagens ook een zogenaamde Safety Ball gebruiken juist omdat deze lichtere aanhangers makkelijk aan te haken zijn en Safety ball dit onmogelijk maakt.
Een SCM-goedgekeurd disselslot voor de caravanverzekering?
Met een goedgekeurd disselslot wordt een slot met een SCM-keurmerk bedoeld. Dit is een keurmerk dat is goedgekeurd door onder andere de politie, verzekeringsmaatschappijen en de ANWB. Verzekeraars stellen eigenlijk in 100% van de gevallen dat je caravan of vouwwagen beveiligd moet zijn met een disselslot met SCM-keurmerk. Dit is een voorwaarde om de caravanverzekering überhaupt te kunnen afsluiten en in geval van diefstal uitgekeerd te krijgen. Het is daarbij van belang dat het SCM-nummer dat op de sticker op het slot of de koffer van het slot staat, bij het afsluiten van de verzekering aan de verzekeraar is doorgegeven.
Heb je geen caravanverzekering? In dat geval zou je ook kunnen kiezen voor een slot zonder SCM-keurmerk. Echter zijn veel van die sloten gewoon wel minder solide en als dan jouw caravan gestolen wordt en je ook alles zelf moet betalen, dan is dat des te zuurder. Zelf zou ik dus graag die 20 euro extra betalen voor een goedgekeurd disselslot.
Disselslot of wielklem gebruiken?
Behalve een disselslot kun je natuurlijk ook een wielklem gebruiken om je caravan of vouwwagen te beveiligen. Zelf gebruik ik de wielklem alleen als onze vouwwagen langere tijd op onze oprit staat en altijd in combinatie met een disselslot. Een wielklem is echter ook doeltreffend en er zijn ook wielklemmen met een SCM-keurmerk. Als ze echter jouw caravan stelen terwijl hij een wielklem heeft, kan dat de caravan flink beschadigen. Mijn advies is dus: gebruik een wielklem nooit alleen.
Wat is het beste disselslot volgens de test?
Er zijn disselsloten te koop van de merken Doublelock, ALKO, en ook de ANWB, Gamma en bol.com verkopen disselsloten. Er is voor zover ik weet nog nooit een disselslottest gedaan. Toch zou je kunnen zeggen dat de SCM-gekeurde disselsloten de test hebben doorstaan. Ik zou dus kiezen voor zo’n disselslot dat past op jouw koppeling. Daarbij zijn de DoubleLock Compact Eagle, DoubleLock Compact Condor, AL-KO Safety Compact AKS2004/3004 en AL-KO disselslot Safety Compact AKS 1300, AL-KO goede en veilige keuzes die nog wel betaalbaar zijn. Het AL-KO Premium slot zou ik alleen aanschaffen als je een splinternieuwe caravan hebt aangeschaft.
Hallo Tjerk,
Even een vraagje; op basis je informatie op je pagina heb ik de DoubleLock Compact Eagle disselslot gekocht. Je schrijft dat ie kan blijven zitten tijdens het rijden. Nu ik het slot thuis heb zie ik een sticker op het slot dat je er niet mee kunt rijden.. heb jij ervaring met het rijden met dit slot?
Groet, Remy
Dag Remy, wij hebben inderdaad zelf ok het Eagle slot en laten hem gewoon zitten als we rijden, zonder problemen. Ik denk dat de producent zich wil indekken dus is het op eigen risico
Geen slim advies
Geen slim advies, Tjerk, Denk er eens aan als je een ongeval krijgt ! en als de wagen op zijn kant licht ? dan moet men eerst op zoek naar de sleutel, Volgems mij is het ook nog eens volgens de wet verboden.
Daar heb je inderdaad een punt. Ik heb de vermelding bij de Eagle sloten weggehaald.
Ik heb een Doublelock Condor. Wellicht is het vermelden waard dat je eenmalig de moeren van de caravankoppeling moet vervangen door de speciale borgmoeren met stift van Doublelock. Je hebt een flinke momentsleutel nodig om de moeren met 115 NewtonMeter te monteren. Geldt overigens ook voor de Eagle.
Beste u geeft aan dat de AL-KO Safety Compact AKS2004/3004 disselslot SMC goedgekeurd is. Dat is deze echter niet!