Zelf een bestelauto ombouwen tot camper. Wij hebben het gedaan. De afgelopen jaren reden Hans, mijn man, en ik in een Fiat doblo van camping naar camping. We sliepen achterin ons autootje. Het idee om een bestelauto om te bouwen tot een camper kwam niet uit de lucht vallen. 

In IJsland kampeerden we met een tent. Ondanks dat we een heerlijke ajungilak-slaapzak hadden, vonden we het nog best fris. Op de campings zagen we dat er genoeg andere opties waren: Happy Campers bijvoorbeeld. Zij bouwen autootjes om tot mini-campers. Daardoor geïnspireerd snuffelden wij marktplaats weer af. Dit keer op zoek naar een bestelauto.

Welke auto gaan we ombouwen?

We vonden een knalgele Fiat doblo. Deze kanarieauto past precies bij ons. Het is een auto zonder veel poespas en door zijn lelijke kleur heb ik het idee dat alle verandering aan de auto een verbetering is. Na veel inspiratie van Pinterest af te halen en overleg met mijn broer is het dan zover: samen bouwen we de auto om tot onze eigen kampeerauto!

Keuzes: wel of geen keuken in onze camper?

Natuurlijk begint zo’n verbouwing met ideeën. De filmpjes van Happycampers en andere verhuurders op IJsland hebben we dan ook meerdere malen bekeken. Daarnaast is het handig af te stemmen wat je belangrijk vindt. Wij kozen ervoor om niet een keukentje in de auto te bouwen. Het wordt ‘gewoon’ een bed en veel opbergruimte.

Wil jij gratis het maandelijkse Kampeermeneer Magazine ontvangen?
Maximaal één keer per maand ontvang je een update met daarin het laatste nieuws over kamperen, handige kampeertips en de laatste winacties.

Jouw e-mailadres is veilig bij ons.

SintSint

En dan kan het ombouwen van de bestelauto beginnen

Ondanks dat ik steeds zeg dat ‘we’ de bestelauto ombouwen tot camper, moet ik de meeste credits aan mijn broer geven. Ik heb een beeld in mijn hoofd van hoe het moet worden en hij is super handig. Hij weet welke ideeën levensvatbaar zijn en mijn bijdrage is dus vooral gezelligheid, ideeën en het aangeven van schroeven.

Nu we duidelijk hebben hoe de kampeerauto moet worden, beginnen we met een onderframe. Door de multiplexplanken met torx-schroeven te monteren, kunnen we het frame eventueel later weer demonteren en in een andere auto monteren. Onder het bed maakt mijn broer twee lades die tot de schuifdeur aan de zijkant komen. Het onderframe is dan ook een soort H.

Het fijne van multiplex is dat je het niet hoeft te schilderen en er geen splinters van krijgt. Het ziet er direct al netjes uit.

Lades uittrekken, plank erop en het bed is lang genoeg

Omdat het bed niet lang genoeg is, moeten de lades tijdens het slapen uit. Dit betekent dat de openstaande lades afgedekt worden met planken. Onder de planken zit een stop, zodat je ze niet ‘s nachts van je bed af kunt schoppen. Het handige van de plank is ook dat je erop kunt koken. Zo heb je niet een extra tafeltje nodig. 

Zelf een matras maken in twee delen voor de camper

Bij Jysk koop ik een matras van schuim waar ik een deel vanaf snijd met een stanleymes. Voor dit deel naai ik een hoes, zodat we dit deel wel kunnen gebruiken. Wanneer de lades uitgetrokken zijn en de plank erop zit, kan dit deel gewoon dienst doen als matras. Door een topper met elastiek over de delen van het matras te doen, merk je hier vrijwel niets van.

Heel veel opbergruimte moest er in onze kampeerauto komen

De lades aan de achterkant komen dus niet helemaal tot het einde van het bed, maar tot de schuifdeur aan de zijkant van de bestelauto. Op deze manier ontstaat er een vak, dat via de zijdeur te bereiken is,  waar wij de tent, wandelschoenen en gereedschappen in bewaren. Hier mag het vies en nat worden. De kleding en het servies dat in de lades aan de achterkant liggen hebben hier niet onder te lijden.

Het grote voordeel van de lange lades is dat we enorm veel opbergruimte hebben. Eén lade is gevuld met kleding, handdoeken en fungeert als ons ‘badkamerkastje’. De andere lade is gevuld met servies en houdbaar eten. Omdat de lades onder het bed zitten, hebben ze naast veel opbergruimte. Nog een ander voordeel: het blijft er koel.

Slapen in een laadbak

Doordat we niet languit in een gesloten auto kunnen slapen, moet er een tent achter. Bij aanschaf van de auto zat er al een tent, gemaakt door een zeilmaker, bij. Naast dat we dit niet echt een mooie tent vinden, is hij ook niet snel op te zetten. Een zoektocht naar een tent speciaal voor achter een auto brengt ons bij een supermakkelijke tent van Vaude. Deze tent doe je met elastieken vast aan het dak of de spiegels van de auto en zet je daarna met een paar haringen vast. Snel en ideaal. 

Tadaaah onze bestelauto is omgebouwd tot camper!

Ik maak nog gordijntjes, die we ophangen met een stang voor een douchegordijn. Van twee oude vitragegordijnen maken we een hor achterin de auto. Klittenband met een plakstrip is hiervoor een uitkomst. Ook voor het lampje op het plafond trouwens. En dan is onze bestelauto omgebouwd tot kampeerauto. Onze camper is klaar.

Onze eerste echte reis met onze gele bolide gaan we in Noorwegen kamperen. Daarna volgt Slovenië, Engeland en Schotland. Jammer genoeg hebben auto’s niet het eeuwige leven, dus inmiddels staat ons kampeerautootje niet meer voor de deur. Maar een bestelauto ombouwen tot kampeerauto of camper is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Gebruik mijn tips, Pinterest, en een beetje geduld dan moet het ombouwen wel lukken. Oh en een handige broer is zeker een aanrader. Zou jij je eigen auto willen ombouwen tot camper? 

Over de schrijver

Akke

Akke

Akke kampeert al haar hele leven. Tot voor kort in haar zelfgebouwde kampeerauto maar nu weer in haar De Waard of lichtgewicht tent. Samen met haar man Hans en hond kampeert ze veel in Nederland maar ook in Scandinavië, Jordanië en binnenkort Oeganda. Leer Akke kennen...

Laat jouw reactie achter

3 reacties

  • Ik heb een aantal jaren gekampeerd in een berlingo. Niet met een tent achter de wagen, maar met een veldbed over de neergeklapte rechter voorstoel geschoven. Het gaat. Voor 1 persoon. En jonger dan 60 jaar. Uit ervaring zou ik toch willen aanraden een iets ruimere bestelauto te verbouwen, type vw-bus. Verbruikt meer diesel, maar juist tijdens de overnachtingen waardeer je de ruimte.

  • Leuk te lezen dat er meerdere mensen met minimale middelen een praktische alternatief vinden i.p.v. een 2 tons camper te nemen. Wij deden jaren de vakantie vieren met onze geliefde Acadiane maar we zijn het een beetje zat om als een camping attractie te reizen. Nu doen we hetzelfde maar dan met een Renault Kangoo en met dezelfde Vaudé wing tent.