de lucht vallen.
Zelf een bestelauto ombouwen tot camper. Wij hebben het gedaan. De afgelopen jaren reden Hans, mijn man, en ik in een Fiat doblo van camping naar camping. We sliepen achterin ons autootje. Het idee om een bestelauto om te bouwen tot een camper kwam niet uitIn IJsland kampeerden we met een tent. Ondanks dat we een heerlijke ajungilak-slaapzak hadden, vonden we het nog best fris. Op de campings zagen we dat er genoeg andere opties waren: Happy Campers bijvoorbeeld. Zij bouwen autootjes om tot mini-campers. Daardoor geïnspireerd snuffelden wij marktplaats weer af. Dit keer op zoek naar een bestelauto.
Welke auto gaan we ombouwen?
We vonden een knalgele Fiat doblo. Deze kanarieauto past precies bij ons. Het is een auto zonder veel poespas en door zijn lelijke kleur heb ik het idee dat alle verandering aan de auto een verbetering is. Na veel inspiratie van Pinterest af te halen en overleg met mijn broer is het dan zover: samen bouwen we de auto om tot onze eigen kampeerauto!
Keuzes: wel of geen keuken in onze camper?
Natuurlijk begint zo’n verbouwing met ideeën. De filmpjes van Happycampers en andere verhuurders op IJsland hebben we dan ook meerdere malen bekeken. Daarnaast is het handig af te stemmen wat je belangrijk vindt. Wij kozen ervoor om niet een keukentje in de auto te bouwen. Het wordt ‘gewoon’ een bed en veel opbergruimte.
En dan kan het ombouwen van de bestelauto beginnen
Ondanks dat ik steeds zeg dat ‘we’ de bestelauto ombouwen tot camper, moet ik de meeste credits aan mijn broer geven. Ik heb een beeld in mijn hoofd van hoe het moet worden en hij is super handig. Hij weet welke ideeën levensvatbaar zijn en mijn bijdrage is dus vooral gezelligheid, ideeën en het aangeven van schroeven.
Nu we duidelijk hebben hoe de kampeerauto moet worden, beginnen we met een onderframe. Door de multiplexplanken met torx-schroeven te monteren, kunnen we het frame eventueel later weer demonteren en in een andere auto monteren. Onder het bed maakt mijn broer twee lades die tot de schuifdeur aan de zijkant komen. Het onderframe is dan ook een soort H.
Het fijne van multiplex is dat je het niet hoeft te schilderen en er geen splinters van krijgt. Het ziet er direct al netjes uit.
Lades uittrekken, plank erop en het bed is lang genoeg
Omdat het bed niet lang genoeg is, moeten de lades tijdens het slapen uit. Dit betekent dat de openstaande lades afgedekt worden met planken. Onder de planken zit een stop, zodat je ze niet ‘s nachts van je bed af kunt schoppen. Het handige van de plank is ook dat je erop kunt koken. Zo heb je niet een extra tafeltje nodig.
Zelf een matras maken in twee delen voor de camper
Bij Jysk koop ik een matras van schuim waar ik een deel vanaf snijd met een stanleymes. Voor dit deel naai ik een hoes, zodat we dit deel wel kunnen gebruiken. Wanneer de lades uitgetrokken zijn en de plank erop zit, kan dit deel gewoon dienst doen als matras. Door een topper met elastiek over de delen van het matras te doen, merk je hier vrijwel niets van.
Heel veel opbergruimte moest er in onze kampeerauto komen
De lades aan de achterkant komen dus niet helemaal tot het einde van het bed, maar tot de schuifdeur aan de zijkant van de bestelauto. Op deze manier ontstaat er een vak, dat via de zijdeur te bereiken is, waar wij de tent, wandelschoenen en gereedschappen in bewaren. Hier mag het vies en nat worden. De kleding en het servies dat in de lades aan de achterkant liggen hebben hier niet onder te lijden.
Het grote voordeel van de lange lades is dat we enorm veel opbergruimte hebben. Eén lade is gevuld met kleding, handdoeken en fungeert als ons ‘badkamerkastje’. De andere lade is gevuld met servies en houdbaar eten. Omdat de lades onder het bed zitten, hebben ze naast veel opbergruimte. Nog een ander voordeel: het blijft er koel.
Slapen in een laadbak
Doordat we niet languit in een gesloten auto kunnen slapen, moet er een tent achter. Bij aanschaf van de auto zat er al een tent, gemaakt door een zeilmaker, bij. Naast dat we dit niet echt een mooie tent vinden, is hij ook niet snel op te zetten. Een zoektocht naar een tent speciaal voor achter een auto brengt ons bij een supermakkelijke Wing tent van Vaude. Deze tent doe je met elastieken vast aan het dak of de spiegels van de auto en zet je daarna met een paar haringen vast. Snel en ideaal.
|
€279,35
2 nieuw €279,35
|
Bekijk |
|
€350,49 | Bekijk |
Tadaaah onze bestelauto is omgebouwd tot camper!
Ik maak nog gordijntjes, die we ophangen met een stang voor een douchegordijn. Van twee oude vitragegordijnen maken we een hor achterin de auto. Klittenband met een plakstrip is hiervoor een uitkomst. Ook voor het lampje op het plafond trouwens. En dan is onze bestelauto omgebouwd tot kampeerauto. Onze camper is klaar.
Best een klus, maar het geeft een voldaan gevoel. Wil je nog mee werk en meer ruimte? Dan kun je ook een bestelbus ombouwen tot camper. Lees onze tips. Is het iets te veel werk dan kun je natuurlijk ook een bestaande camperbus pimpen zoals Maaike dat gedaan heeft.
Onze eerste echte reis met onze gele bolide gaan we in Noorwegen kamperen. Daarna volgt Slovenië, Engeland en Schotland. Jammer genoeg hebben auto’s niet het eeuwige leven, dus inmiddels staat ons kampeerautootje niet meer voor de deur. Maar een bestelauto ombouwen tot kampeerauto of camper is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Gebruik mijn tips, Pinterest, en een beetje geduld dan moet het ombouwen wel lukken. Oh en een handige broer is zeker een aanrader. een camper huren hier in Nederland of voor een reis door Zuidwest amerika blijft natuurlijk ook een optie. Zou jij je eigen auto willen ombouwen tot camper?
Ik heb een aantal jaren gekampeerd in een berlingo. Niet met een tent achter de wagen, maar met een veldbed over de neergeklapte rechter voorstoel geschoven. Het gaat. Voor 1 persoon. En jonger dan 60 jaar. Uit ervaring zou ik toch willen aanraden een iets ruimere bestelauto te verbouwen, type vw-bus. Verbruikt meer diesel, maar juist tijdens de overnachtingen waardeer je de ruimte.
Leuk te lezen dat er meerdere mensen met minimale middelen een praktische alternatief vinden i.p.v. een 2 tons camper te nemen. Wij deden jaren de vakantie vieren met onze geliefde Acadiane maar we zijn het een beetje zat om als een camping attractie te reizen. Nu doen we hetzelfde maar dan met een Renault Kangoo en met dezelfde Vaudé wing tent.
Haha en nu minder bekijks? Wel handig die tent he
Dit jaar zijn we ook gestart in onze partner , ik had zelf een tent genaaid , super simpel , over het dak heen . Maar ga nu ook wel , muggengordijnetjes maken ,
tips
beste marian,
zou je ons wat tips kunnen mailen voor onze partner ?
mvg Ine en Geert
Dit jaar zijn we ook gestart in onze partner , ik had zelf een tent genaaid , super simpel , over het dak heen . Maar ga nu ook wel , muggengordijnetjes maken ,
Dit jaar zijn we ook gestart in onze partner , ik had zelf een tent genaaid , super simpel , over het dak heen . Maar ga nu ook wel , muggengordijnetjes maken ,
Wat leuk, gaaf he je eigen tent en kampeerauto bouwen
Heel inspirerend! Ik heb sinds kort een Peugeot Partner met een tussenwand, die er niet uit mag. De tussenwand loop schuin, vanwege de stoelen in de cabine. Als ik een bed wil maken op 40cm hoogte, hou ik nog maar 1.58m over… daar pas ik niet in. Ik ben daarom op zoek naar een tent voor aan de achterzijde, maar de meeste zijn voor een achterklep! Jouw idee om de lades uit te schuiven, daar een plank op leggen om het bed lang genoeg te maken vind ik briljant! Moet ik nog wel steeds een tent vinden die past op een Peugeot Partner met achterdeuren… maar het avontuur is begonnen. Met struinen op internet. Heb je inmiddels een andere camper?
Dankjewel! Wij hadden een tent van Vaude, het linkje staat in de blog. Die is ook voor achter de auto. Inmiddels kamperen we weer met een tent en met z’n drieën, maar zo’n auto of een busje lonkt wel weer.
wand eruit halen
Jo, de scheidingswand hoeft maar 30 cm hoog te zijn. Dan kun je een bed van maar liefst 210 maken wat over de bijrijdersstoel ligt. Als het goed is kan die stoel helemaal plat. Heb ik ook gedaan met mijn Berlingo.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/eisen_aan_ombouw_en_inrichting
Wat fijn dat dat inmiddels veranderd is, Alex. Zo heb je veel meer mogelijkheden!
Eisen RDW voor camper
Weet iemand wat precies de eisen van de RDW zijn voor een camper. Wij zijn ons aan het oriënteren en willen in een Peugot Partner of iets gelijkwaardigs iets simpels bouwen. Maar waar moet je aan voldoen om goedkeuring van de RDW te krijgen of hoe kun je het simpel houden, zodat je geen keuring nodig hebt. Het is niet onze bedoeling om er weken in te gaan trekken.
Als het een modulair systeem is dat je ook weer zo kunt verwijderen en geen extra zitplaatsen creëert zit je meestal goed. Maar bij het RDW zelf geven ze een lijst met eisen om de weg op te mogen.
Rdw eisen online
rdw eisen vind je simpel online en zijn behoorlijk pittig. je moet voldoen aan een bepaalde stahoogte, vaste bank zoveel ruimte achter de stoel gemeten, etc. Gaat niet op voor bestelautootjes (mpv) kun je niet aan voldoen is de auto te klein voor. Camper Registratie Rdw is echt gericht op busjes en groter natuurlijk.
Klopt inderdaad met een bestelauto kun je moeilijk of eigenlijk gewoon niet aan de RDW eisen voldoen en dus ook niet van het kwarttarief gebruikmaken.
Inspiratie! Voor ombouw naar camper
Wat een prachtproject
Hoi Akke,
Wat leuk dat ik jouw artikel tegenkwam, op zoek naar tips. Geïnspireerd door hou jij het aangepakt heb, heb ik er nu al zin in. Een winterproject op komst dus.
Tot snel en dank !Danny
Hoi Danny,
Dankjewel, ik ben benieuwd naar jouw project!
Tot snel