Kamperen met de VW ID. Buzz camper van Outbase, hoe is dat?

64d50467ce3ab4c72923183c1b6ddca6?s=55&d=mm&r=g Wijtske De elektrische ID.Buzz is gebaseerd op de iconische tekening van Pon meer dan 75 jaar geleden en daar lijkt ie inderdaad wel op. Alleen zit de motor natuurlijk nu voorin en het accupakket onderin de Buzz in plaats van de motor met luchtkoeling achterin. Zo’n icoon in een nieuw jasje daar heeft Outbase een mooie camper van gebouwd. Tijd om die eens te proberen! 

Onze Granny inruilen voor Buzzy

Als je al jaren met een Volkswagen camper op pad gaat, af fabriek met een Westfalia camperinrichting, dan weet je hoe vernuftig en efficiënt je een camper kunt indelen. Aangezien onze luchtgekoelde VW T3 uit 1981 (Granny) momenteel helemaal uit elkaar ligt vanwege een facelift) was het een leuke bijkomstigheid dat we de allernieuwste VW ID.Buzz (Buzzy) van Outbase een weekend mochten uitproberen.

Outbase bouwt de VW ID Buzz om tot campers

Outbase bouwt al een aantal jaren camperinrichtingen in verschillende modellen bussen, maar zich nu bijna volledig focust op de VW ID.Buzz. In de showroom in Utrecht staat ook een “crash model” die volledig getest is en goedgekeurd voor de weg. Outbase zet namelijk de zaag in het dak om er een hefdak op te plaatsen en maakt er daarmee een volwaardige camper van.

De inrichting, die voornamelijk uit triplex gemaakt wordt, bouwen ze ook helemaal zelf in en de beschikbare ruimte wordt daarmee maximaal benut. De (2 KW!) accu wordt bijvoorbeeld weggewerkt in een kastje, maar daarboven is genoeg ruimte om je kleding in op te bergen. 

ID Buzz camper wegligging

De ID Buzz heeft een strakke wegligging

Ik rij voor mijn werk in een ID3 dus het rijden met de ID.Buzz is bekend terrein voor mij. De ID.Buzz rijdt erg soepel, dat komt natuurlijk ook doordat de wegligging nogal strak is met het accupakket op de bodem van de bus.

We rijden naar camping “Tussen Hemel en Aarde” waar het hek nét dichtgaat als we aan komen rijden maar na een paar belletjes heen en weer mogen we toch de camping op. Gelukkig maar, want het wordt al een beetje donker en we willen wel graag in het licht de camper neerzetten.

Sander schrijft ons in en ik parkeer de bus met het uitzicht op de sloot en de weilanden in de verte. We settelen ons en dan begin ik met koken op het draaibare keukentje.

Koken in en buiten de bus

De keuken is een volledig draaibaar model, met een klein wasbakje, een schoon- en vuilwatertank en twee inductiekookplaten waarvan er eentje standaard beschikbaar is om op te koken. De andere is weggestopt in de zijkant van het keukentje en kan op de tafel geplaatst worden die je aan de zijkant kunt aanhaken als je de keuken naar buiten hebt gedraaid.

Lees ook:  Een pickup camper huren in Nederland bij Robin en Ellen!

Als je binnen in de bus kookt, dan is het gebruik van het tweede kookplaatje wat minder makkelijk. Dan is je kennis van recepten voor eenpansgerechten wel handig 😉 De keuken staat in de nacht voor de rechterschuifdeur, het is precies zo gemaakt dat het bed ernaast valt, dus dan kun je de rechterschuifdeur niet gebruiken, maar gelukkig is er aan de linkerkant nog een schuifdeur. 

ID Buzz camper van Outbase 12

De tafel is op verschillende manieren te gebruiken

De tafel kun je dus zowel binnen als buiten gebruiken, de poot is uitschuifbaar voor de twee verschillende hoogtes binnen en buiten. Maar de tafel zelf is ook uitschuifbaar, dat is vooral binnen handig, want de poot kun je dus zo zetten dat je de lades en de koelkast, die onder de (slaap) bank zitten, dan nog gewoon kunt openen.

Als je binnen kookt, dan zit je op de bank te koken, of op de passagiersstoel, beide voorstoelen kunnen gedraaid worden voor extra leefruimte in de bus. En ik raad ook echt aan om dat te doen, dat is wel het meest praktisch als je bijvoorbeeld een spelletje wil doen of voor het eten. 

Lekker veel leefruimte door het elektrische hefdak

Zoals gezegd is Outbase de enige leverancier die de ID.Buzz levert met een (goedgekeurd) hefdak. Deze is elektrisch uitzetbaar dus geen gehannes met beugels en gasveren. Ideaal en perfect strak uitklapbaar en het creëert natuurlijk fijne staruimte in de bus.

In het hefdak zit een aantal uitritsbare raampjes die je kunt openzetten maar wel met horren ervoor, dus geen last van hinderlijke muggen die je komen storen ‘s nachts. Ook zitten er schuiframen in de schuifdeuren, ook weer met horren, maar deze kun je ook nog openschuiven. Handig als je aan het koken bent binnen en geen vieze luchtjes in de camper wil, of in de zomer, als je even wat extra wil doorluchten.

Ook met opklapbaar bovenbed in hefdak

De ID.Buzz kan ook geleverd worden met een (opklapbaar) bovenbed, in dit model dat wij mee hadden, zat deze optie niet, maar dan kun je dus met z’n vieren slapen in de camper. Dat wordt dan wel krap binnen, maar het is goed om te weten dat het kan. 

Slapen in de ID.Buzz

De achterbank is ook speciaal ontworpen voor deze ID.Buzz, deze kun je namelijk neerklappen tot een bed van ca. 220 lang. De gordelpunten draaien automatisch mee met het bed, liggend zijn ze verdwenen onder het bed en rechtop komen ze automatisch weer tevoorschijn. Lekker veilig dus.

Met een topmatras ontstaat er een comfortabel bed en je rolt dit zo weer op inclusief dekbed en kussens, zodat deze als een rol achter de bank komt te liggen. Binnen twee minuten heb je je bed uitgeklapt en inklappen kost net zoveel tijd.

Veel opbergruimte

Onder het bed is ook nog lekker veel ruimte voor twee stoelen en nog een losse buitentafel. Wij propten onze vieze schoenen ook onder het bed in de “kofferruimte”. De hele bus is trouwens voorzien van allerlei laatjes en vakjes en zelfs na een weekend uitproberen ontdekten we nóg een verborgen laatje. Er is dus genoeg ruimte om al je bezittingen in je huisje op wielen te proppen. 

ID Buzz camper van Outbase 9

Hagel, regen, zon en harde wind! 

De volgende dag schijnt het zonnetje en kunnen we zowaar nog even buiten zitten met een kopje koffie! Als de hagel naar beneden valt, vluchten we de bus in, rollen we het topmatras op, klappen we de bedbank weer terug, schuiven het elektrische hefdak weer in, zetten de keuken vast en vertrekken we voor een route door Utrecht langs de nieuwe Hollandse Waterlinie en zien we wel waar Buzzy ons brengt!

Lees ook:  Camper huren bij Goboony, onze ervaringen met de DumDum

We brengen een bezoek aan het Waterliniemuseum, mooi interactief en informatief! En we parkeren de ID.Buzz in Wijk bij Duurstede zodat we lekker kunnen lunchen in dit historische stadje. Eind van de middag toeren we naar een boerencamping in Giessenburg aan de andere kant van de Lek. 

Het weer zit helaas niet mee en zondagmorgen waaien we zowat de bus uit, maar gelukkig zitten we droog binnen. We blijven daarom ook nog even wat langer in bed liggen… Na het ontbijt en de afwas klappen we alles weer in, we worden zo langzamerhand experts op inklapgebied en rijden we rustig aan naar Schoonhoven om daar het Zilvermuseum te bezoeken.

We sluiten het weekend af met koffie en gebak en een souvenir (een mooie ring) en dan brengen we Buzzy met een zwaar gevoel van afscheid weer terug naar Outbase.

ID Buzz camper van Outbase 5

Actieradius van de ID.Buzz

En hoe reed dat nou? Deze ID.Buzz is voorzien van een zwaar accupakket met een actieradius van zo’n 420 km. Dat is voor een trip naar bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk wel een reis die je moet plannen met extra pauzes om te laden op snellaadstations, maar het viel ons heel erg mee hoe lang we met de accu deden.

Nu maakten wij geen lange rit, maar hebben toch circa 175 km gereden in een weekend. Het maakt natuurlijk ook wel uit hoe je rijdt en of je snelwegen pakt of rustige weggetjes waar je niet zo hard kunt rijden.

Maar al met al viel het ons reuze mee, de actieradius van de ID.Buzz. En eigenlijk geldt het met ons T3’tje ook: langzaam rijden is de standaard en ook de oldtimer wil graag even rusten na een kilometer of 300… En de bestuurder ook. Eerder had Saskia eenzelfde ervaring met een andere elektrische camper.

ID Buzz camper van Outbase 4

Hoe is de ID Buzz van Outbase bevallen?

Als ik het geld zou hebben voor een nieuwe camper, zou ik deze iconische ID.Buzz van Outbase zeker overwegen, het rijdt toch net wat opvallender dan met een moderne witte camper.

Een groot voordeel van deze ID.Buzz camper is ook dat er gebruikgemaakt is van duurzame materialen voor de inrichting. En je zou de ID.Buzz gewoon als je dagelijkse auto kunnen gebruiken, waarbij je de weekenden en vakanties lekker met de camper op stap kan.

Aan de andere kant, als je zo veel geld over hebt voor een nieuwe camper, wil je misschien ook wel een toilet on board. Dan is het misschien wel net wat te klein. Maar het kleine en knusse heeft z’n charme, en zorgt er natuurlijk ook voor dat de actieradius intact blijft en je ook daadwerkelijk met een elektrische camper een goede roadtrip kan maken. Er kleven voor- en nadelen aan, maar hoe de bus door Outbase ontworpen en ingericht is, maakt het wel de mooiste ID.Buzz camper die ik tot nu toe gezien heb. 

Auteur

Ik ben Wijtske, 50jaar en samen met mijn man en kinderen kamperen we er op los. Met onze Volkswagen T3 camper trekken we er op uit in Nederland en Europa. Het liefst kampeer ik op Staatsbosbeheer of alternatieve sfeervolle campings.
Leer Wijtske kennen...

reageer

Laat jouw reactie achter

Sending