Als kind heb ik met mijn ouders en broers heel wat afgekampeerd en voor mij was dat dan ook de meest logische invulling van de zomervakantie. Toen onze dochter een jaar of vier was, kreeg ik mijn man overtuigd en kochten wij een oude caravan, een Hobby. Mijn man was geen kampeerder van huis uit. Een caravan was voor ons samen toen het hoogste haalbare. Maar al gauw begon hij de lol ervan in te zien en onze Hobby werd steeds vaker van stal gehaald. De Hobby werd een paar jaar later ingeruild voor een wat luxere caravan en dat trucje haalden we nog een keer uit, zodat we uiteindelijk met een caravan kampeerden waar alles op en aan zat. En ineens… waren we het zat. We verkochten de caravan en van de opbrengst kochten we een gloednieuwe vouwwagen, een Trigano Odyssee. Waarom we deze stap maakten en welke voordelen en nadelen we ondervonden, zal ik je vertellen.

Wij staan graag op het tentenveld

Ergens in een voorjaar op een camping in Duitsland, aan de Moezel, kwamen we tot inzicht. Om ons heen stonden voornamelijk witte caravans en alle kampeerders zaten binnen. Gezellig gezicht hoor, al die verlichte ruitjes, maar het nodigde niet echt uit tot een praatje. Op het tentenveld zaten mensen met een dikke trui aan voor hun tent te lezen of een spelletje te doen, kortom, daar speelde het echte campingleven zich af wat ons betrof.

Nu was het verschil op die camping toevallig wel heel erg zichtbaar; dat is natuurlijk lang niet altijd zo, weet ik. Maar wij bedachten die avond dat we misschien wel liever op dat tentenveld zouden staan en onder doek zouden willen slapen. Een tent, dat ging mijn man te ver, maar een vouwwagen met een ‘echt’ bed en een keuken, dat bleek voor ons het ideale alternatief. Het gevoel van buiten zijn als je met de vouwwagen kampeert, is onovertroffen!   

WIL JIJ GRATIS HET MAANDELIJKSE KAMPEERMENEER MAGAZINE ONTVANGEN?

Iedere maand ontvang je een update met daarin het laatste nieuws over kamperen, handige kampeertips en de laatste winacties.

Jouw e-mailadres is veilig bij ons.


vouwwagen2klein

Een bestemming verder weg is haalbaar

Wij zijn niet bang voor een paar dagen autorijden en dochterlief heeft er ook geen probleem mee, maar met een caravan schiet je gewoon niet echt op. Bovendien waren wij het na 500 km met een caravan rijden op één dag echt zat. En als je dan naar de Middellandse zee wilt, dan ben je wel even onderweg. Een vouwwagen is een stuk lichter en kleiner. Dat rijdt dus echt veel makkelijker en je mag harder. Zeker als je je vouwwagen laat keuren door Tuv, dan mag je ook in Duitsland 100 km per uur rijden. En dat scheelt echt! Bestemmingen als Kroatië, Spanje en Toscane werden ineens ook bereikbaar voor ons. Voor anderen zal dat misschien anders zijn, als je genoeg tijd hebt, is het zuiden van Spanje natuurlijk ook haalbaar met een caravan.

Een vouwwagen is goedkoper dan een caravan

Hoewel er ook nieuwe vouwwagens zijn van ruim €20.000,-, kun je al vanaf ongeveer €6.000,- een nieuwe vouwwagen kopen.  De aanschafprijs van een nieuwe caravan ligt beduidend hoger. Ook tweedehands blijf je dat verschil in de loop van de jaren terugzien. En mocht je nog twijfelen tussen een camper en caravan: voor een camper moet je of heel handig zijn of een flinke portemonnee meenemen. 

Daarnaast val je met een caravan bijvoorbeeld voor de Franse tolwegen in categorie 2, met een vouwwagen in categorie 1. Dat betekent dat je met een caravan, als je in Frankrijk over de tolwegen wilt rijden, anderhalf keer zoveel betaalt als met een vouwwagen. Op een neer naar Zuid-Frankrijk scheelt dat al gauw 100 euro.

Ook de kosten voor de stalling van een vouwwagen zijn veel minder dan voor een caravan, tenminste bij ons is dat zo. Wij betaalden voor de caravan 250 euro per jaar en voor de vouwwagen maar 120 euro. We besparen dus zo al 230 per jaar; toch mooi meegenomen. En in kosten voor brandstof scheelt het rijden met een vouwwagen aanzienlijk ten opzichte van rijden met een caravan.

Met een vouwwagen rijden is makkelijker dan rijden met een caravan

Onze caravan woog ongeveer 1000 kilo. Ik dacht altijd dat ik deze niet mocht trekken, met mijn rijbewijs B. Ik had immers geen aanvulling tot BE. Mijn man was dus degene die de caravan naar de camping reed. Inmiddels ben ik erachter dat je met een rijbewijs B een combinatie tot 3500 kg mag rijden (Let wel even op dat je auto de caravan kan trekken natuurlijk). Ik had dus achteraf ook kunnen rijden met de caravan maar had dat toch niet prettig gevonden. Rijden met een caravan is toch heel anders dan rijden met een veel lichtere vouwwagen.  Een vouwwagen weegt niet meer dan  750 kilo en je merkt het amper als deze achter de auto hangt. Een groot voordeel is dat de vouwwagen niet breder is dan de auto, wat bij de meester caravans wel zo is. Nu rijden we dus om beurten, wel zo fijn als je ver weg wilt. 

rijbewijsBklein

Hoeveel binnenruimte heb je echt nodig?

Als wij meer dan een weekend weg waren, zetten we de voortent van de caravan altijd wel op. Onze dochter ging dan om 20.00 uur naar bed en dan zaten wij in de voortent. Koken deden we buiten op de barbecue, eten ook zo veel mogelijk buiten; we zaten weinig binnen. Eigenlijk gebruikten we de caravan enkel om in te slapen en om de spullen in op te bergen. Best een hoop gesleur voor enkel twee bedden realiseerden we ons.

Met een caravan zit je eerder aan de koffie

Wij kamperen dus liever onder tentdoek, maar een caravan heeft ook zijn voordelen natuurlijk. Alhoewel wij een ‘snelle opzetter’ kochten (een Trigano Odyssee die we laatst inruilden voor een CombiCamp) ben je met een caravan toch sneller klaar. Je rijdt hem op zijn plek, draait de pootjes uit en je kunt koffie zetten. Tenminste, als je geen voortent opzet, want dan maakt het weer niet zo heel veel uit.

Vooral voor de weekendjes weg in het voor- en najaar was dat voor ons even wennen. Met onze Trigano waren wij toch wel twee uurtjes bezig voordat we aan de koffie zaten en inpakken is ook echt veel meer werk dan bij onze caravan. Sinds kort hebben we een CombiCamp. Die staat als het goed is veel sneller dan de Trigano, dus dan hebben we dit nadeel geminimaliseerd. Dat moeten we nog gaan uitproberen en daar hebben we heel veel zin in!

caravan1klein

Winterkamperen is met een caravan comfortabeler

Een vouwwagen is waterdicht natuurlijk, tenminste, in de meeste gevallen. Maar als het regent, wordt het in een caravan wel minder klam. Nu regent het echt niet zo vaak als je soms denkt, maar er zijn weekenden bij…  Met de caravan gingen wij ook in november of februari nog wel eens een weekend weg, met de vouwwagen is dat te koud. Ons kacheltje verwarmt de vouwwagen prima maar je moet er niet te ver van weglopen. Elektrische dekens in de bedden is heerlijk.

Maar winterkamperen met een vouwwagen is voor mij geen optie. Daarnaast hoop je altijd op droge dagen op het einde van je vakantie, want in de regen opbreken is met een vouwwagen geen pretje, alhoewel daar ook weer oplossingen voor zijn. Zo hebben wij een keer onze laatste nacht in de luxe B&B bij de camping geslapen, omdat het heel slecht weer dreigde te worden en we hebben onze natte vouwwagen ook wel opengeklapt op een parkeerplaats langs de Franse peáge. Tegen de tijd dat we een broodje gegeten hadden, was hij droog gewaaid.

Caravan of vouwwagen, de voordelen en de nadelen

Voor ons wegen de voordelen van een vouwwagen ruimschoots op tegen de nadelen. Wij zijn heel blij met onze klapper en willen geen caravan meer. Misschien, over heel veel jaar, als we de wereld rond kunnen, stappen we over naar een camper, daar denken we nog wel eens over. Maar een caravan is het niet meer voor ons.

Het feit dat je op een tentenveld kunt staan, dat je sneller verder weg bent en dat het makkelijker is om ermee te rijden zijn wat ons betreft de grootste voordelen van een vouwwagen. Naast de kosten die voor een vouwwagen een stuk lager zijn. Het voordeel van een caravan zit hem vooral in het snelle klaar zijn als je op de camping aankomt en de mogelijkheden om in de winter te kamperen. En zo heeft ieder zijn eigen redenen om te kamperen zoals hij kampeert. Gelukkig maar, ieder zijn ding tenslotte!

Wil je meer lezen over de voor- en nadelen van een vouwwagen, of wil je meer weten over de vergelijking tussen een caravan of camper? Op Kampeermeneer.nl vind je verschillende artikelen over dit onderwerp. Lees over hoe Tjerk de overstap maakt naar een vouwwagen en welke afweging hij maakte toen.

 

Over de schrijver

Saskia

Saskia

Saskia kampeert al haar hele leven. Het liefst samen met haar man, dochter en hondje Ivy. Ze begon ooit met een barrel van een caravan, ruilde die in voor een luxere versie maar kampeert nu alweer een aantal jaar met hun vouwwagen op boerencampings en andere kleine campings in heel Europa. Leer Saskia kennen...

Laat jouw reactie achter

9 reacties

  • Leuk verhaal!
    Eens een keer andersom; van caravan naar vouwwagen.
    Alleen één dingetje klopt niet; met rijbewijs B mag je prima caravan rijden, alleen mag de combinatie niet meer wegen dan 3500 kilo in totaal. En dat is best veel. Dan heb ik het over de opgetelde maximum toegestane massa’s van beide voertuigen opgeteld. En uiteraard niet meer dan de auto mag trekken.

    Grt Fred

  • Over het je mag harder met een vouwwagen is niet waar,er gelden dezelfde regels over het algemeen als de caravan, ook die kun je laten keuren voor 100 km ( alleen Duitsland ).
    Maar verder een leuk stuk hoor.
    Wij stapten op zeker moment over van een vouwwagen naar caravan omdat wij het op de parkeerplaatsen onderweg toch wel erg handig vonden je eigen restaurant incl toilet bij je te hebben.
    Maar ja,verder hebben ze beide hun voor en nadelen, maar op een gegeven moment gaat de leeftijd ook een beetje meespelen 🙂

      • Nee, ook in Frankrijk (en België) geldt dat je met auto net zo hard mag als met aanhanger, vouwwagen of caravan. Tot een combinatie van maximaal 3500 kg. Waarbij het leeggewicht van de auto minimaal zo hoog is als het maximale gewicht van wat erachter hangt.
        Dus achter een Tesla model X (max 3020 kg) zou je met een aanhangertje dat maximaal 480 kilo weegt in Frankrijk nog 130 mogen.
        Net als met een gemiddelde Golf-achtige met een caravan van 1200 kilo….
        Ik heb trouwens tent gekampeerd (van ultra-lichtgewicht tot de Waard) en heb nu een caravan en kijk naar vouwwagens. Vooral vanwege het formaat i.c.m. bergweggetjes. Misschien wordt het toch weer een caravan, maar dan een kleinere. Of toch maar weer fietskamperen? Er is zoveel leuks.

  • Met een rijbewijs B mag je een aanhanger rijden, als de aanhanger beladen niet meer weegt dan het eigen gewicht van de auto. Dus ook als hij meer dan 750 kg weegt.

    • Klopt helemaal. En in verschillende buitenlanden kijken ze dan in eerste instantie alleen naar het ‘papieren’ gewicht. Dus wat hij maximaal mag wegen.
      In ons land is dat soepeler geïnterpreteerd en geldt voor bijvoorbeeld een lege dubbelassige aanhangwagen het feitelijke gewicht; dus als er een lichte lading op ligt geldt niet het maximale gewicht. In Frankrijk wel.

  • Altijd leuk en interessant om al die afwegingen te mogen lezen. Misschien nog één ideetje: wij hebben een eriba touring familia 320 aangeschaft, met een hefdak. Voordelen: laag gewicht (minder dan 750kg) dus geen extra verzekering, geen technische controle, geen rijtaks, geen zware auto nodig, geen extra buitenspiegels (want vrij smal), en geen extra tol in Frankrijk. Het hefdak heeft rondom canvas dus je hebt een beetje dat tentgevoel, het contact met buiten, en het canvas kan je afritsen en dan heb je gaas (tegen insecten). Ander voordeel: lager brandstofverbruik dan klassieke caravan (want lager als je rijdt, lichter ook) en toch wat comfort: bedden, toilet, verwarming, koelkast, ..)