Vouwwagen of caravan? Wat zijn de voor- en nadelen?

8569d5985c99f75d42195c1460991200?s=55&d=mm&r=g Saskia Als kind heb ik met mijn ouders en broers heel wat afgekampeerd en voor mij was dat dan ook de meest logische invulling van de zomervakantie. Toen onze dochter een jaar of vier was, kreeg ik mijn man overtuigd en kochten wij een oude caravan, een Hobby. Inmiddels hebben we een vouwwagen. Dus wat zijn der voordelen en nadelen van een vouwwagen vs. een caravan en andersom. 

Mijn man was geen kampeerder van huis uit. Een caravan was voor ons samen toen het hoogste haalbare. Maar al gauw begon hij de lol ervan in te zien en onze Hobby werd steeds vaker van stal gehaald. De Hobby werd een paar jaar later ingeruild voor een wat luxere caravan en dat trucje haalden we nog een keer uit, zodat we uiteindelijk met een caravan kampeerden waar alles op en aan zat. En ineens… waren we het zat. We verkochten de caravan en van de opbrengst kochten we een gloednieuwe vouwwagen, een Trigano Odyssee. Waarom we deze stap maakten en welke voordelen en nadelen we ondervonden, zal ik je vertellen.

Wij staan graag op het tentenveld

Ergens in een voorjaar op een camping in Duitsland, aan de Moezel, kwamen we tot inzicht. Om ons heen stonden voornamelijk witte caravans en alle kampeerders zaten binnen. Gezellig gezicht hoor, al die verlichte ruitjes, maar het nodigde niet echt uit tot een praatje. Op het tentenveld zaten mensen met een dikke trui aan voor hun tent te lezen of een spelletje te doen, kortom, daar speelde het echte campingleven zich af wat ons betrof.

Nu was het verschil op die camping toevallig wel heel erg zichtbaar; dat is natuurlijk lang niet altijd zo, weet ik. Maar wij bedachten die avond dat we misschien wel liever op dat tentenveld zouden staan en onder doek zouden willen slapen. Een tent, dat ging mijn man te ver, maar een vouwwagen met een ‘echt’ bed en een keuken, dat bleek voor ons het ideale alternatief. Het gevoel van buiten zijn als je met de vouwwagen kampeert, is onovertroffen!   

vouwwagen2klein

Een bestemming verder weg is haalbaar

Wij zijn niet bang voor een paar dagen autorijden en dochterlief heeft er ook geen probleem mee, maar met een caravan schiet je gewoon niet echt op. Bovendien waren wij het na 500 km met een caravan rijden op één dag echt zat. En als je dan naar de Middellandse zee wilt, dan ben je wel even onderweg. Een vouwwagen is een stuk lichter en kleiner. Dat rijdt dus echt veel makkelijker en je mag harder. Zeker als je je vouwwagen laat keuren door Tuv, dan mag je ook in Duitsland 100 km per uur rijden. En dat scheelt echt! Bestemmingen als Kroatië, Spanje en Toscane werden ineens ook bereikbaar voor ons. Voor anderen zal dat misschien anders zijn, als je genoeg tijd hebt, is het zuiden van Spanje natuurlijk ook haalbaar met een caravan.

Lees ook:  13 hippe buitenkleden om je tuin of tent te pimpen!

Een vouwwagen is goedkoper dan een caravan

Hoewel er ook nieuwe vouwwagens zijn van ruim €20.000,-, kun je al vanaf ongeveer €6.000,- een nieuwe vouwwagen kopen.  De aanschafprijs en jaarlijkse kosten van een nieuwe caravan ligt beduidend hoger. Ook tweedehands blijf je dat verschil in de loop van de jaren terugzien. En mocht je nog twijfelen tussen een camper en caravan: voor een camper moet je of heel handig zijn of een flinke portemonnee meenemen

Daarnaast val je met een caravan bijvoorbeeld voor de Franse tolwegen in categorie 2, met een vouwwagen in categorie 1. Dat betekent dat je met een caravan, als je in Frankrijk over de tolwegen wilt rijden, anderhalf keer zoveel betaalt als met een vouwwagen. Op een neer naar Zuid-Frankrijk scheelt dat al gauw 100 euro.

Ook de kosten van een vouwwagen voor de stalling zijn veel minder dan voor een caravan, tenminste bij ons is dat zo. Wij betaalden voor de caravan 250 euro per jaar en voor de vouwwagen maar 120 euro. We besparen dus zo al 230 per jaar; toch mooi meegenomen. En in kosten voor brandstof scheelt het rijden met een vouwwagen aanzienlijk ten opzichte van rijden met een caravan.

Met een vouwwagen rijden is makkelijker dan rijden met een caravan

Onze caravan woog ongeveer 1000 kilo. Ik dacht altijd dat ik deze niet mocht trekken, met mijn rijbewijs B. Ik had immers geen aanvulling tot BE. Mijn man was dus degene die de caravan naar de camping reed. Inmiddels ben ik erachter dat je met een rijbewijs B een combinatie tot 3500 kg mag rijden (Let wel even op dat je auto de caravan kan trekken natuurlijk). Ik had dus achteraf ook kunnen rijden met de caravan maar had dat toch niet prettig gevonden. Rijden met een caravan is toch heel anders dan rijden met een veel lichtere vouwwagen.  Een vouwwagen weegt niet meer dan  750 kilo en je merkt het amper als deze achter de auto hangt. Een groot voordeel is dat de vouwwagen niet breder is dan de auto, wat bij de meester caravans wel zo is. Nu rijden we dus om beurten, wel zo fijn als je ver weg wilt. 

rijbewijsBklein

Hoeveel binnenruimte heb je echt nodig?

Als wij meer dan een weekend weg waren, zetten we de voortent van de caravan altijd wel op. Onze dochter ging dan om 20.00 uur naar bed en dan zaten wij in de voortent. Koken deden we buiten op de barbecue, eten ook zo veel mogelijk buiten; we zaten weinig binnen. Eigenlijk gebruikten we de caravan enkel om in te slapen en om de spullen in op te bergen. Best een hoop gesleur voor enkel twee bedden realiseerden we ons.

Met een caravan zit je eerder aan de koffie

Wij kamperen dus liever onder tentdoek, maar een caravan heeft ook zijn voordelen natuurlijk. Alhoewel wij een ‘snelle opzetter’ kochten (een Trigano Odyssee die we laatst inruilden voor een CombiCamp) ben je met een caravan toch sneller klaar. Je rijdt hem op zijn plek, draait de pootjes uit en je kunt koffie zetten. Tenminste, als je geen voortent opzet, want dan maakt het weer niet zo heel veel uit.

Lees ook:  15 afkoel tips die je caravan of tent koel houden

Vooral voor de weekendjes weg in het voor- en najaar was dat voor ons even wennen. Met onze Trigano waren wij toch wel twee uurtjes bezig voordat we aan de koffie zaten en inpakken is ook echt veel meer werk dan bij onze caravan. Sinds kort hebben we een CombiCamp. Die staat als het goed is veel sneller dan de Trigano, dus dan hebben we dit nadeel geminimaliseerd. Dat moeten we nog gaan uitproberen en daar hebben we heel veel zin in!

caravan1klein

Winterkamperen is met een caravan comfortabeler

Een vouwwagen is waterdicht natuurlijk, tenminste, in de meeste gevallen. Maar als het regent, wordt het in een caravan wel minder klam. Nu regent het echt niet zo vaak als je soms denkt, maar er zijn weekenden bij…  Met de caravan gingen wij ook in november of februari nog wel eens een weekend weg, met de vouwwagen is dat te koud. Ons kacheltje verwarmt de vouwwagen prima maar je moet er niet te ver van weglopen. Elektrische dekens in de bedden is heerlijk.

Maar winterkamperen met een vouwwagen is voor mij geen optie. Daarnaast hoop je altijd op droge dagen op het einde van je vakantie, want in de regen opbreken is met een vouwwagen geen pretje, alhoewel daar ook weer oplossingen voor zijn. Zo hebben wij een keer onze laatste nacht in de luxe B&B bij de camping geslapen, omdat het heel slecht weer dreigde te worden en we hebben onze natte vouwwagen ook wel opengeklapt op een parkeerplaats langs de Franse peáge. Tegen de tijd dat we een broodje gegeten hadden, was hij droog gewaaid.

Huren om uit te probreren

Op Websites zoals Goboony en Paulcamper kun je naast campers ook vouwwagens en caravans van particulieren huren.  Dat is best een handige manier om het gewoon eens uit te proberen. Er staan verschillende types vouwwagens en verschillende types caravans op. Je kunt zo dus ook nog eens twee weekenden proefkamperen in verschillende vouwwagens bijvoorbeeld als je nog twijfelt.  Wij hebben zelf een overzicht gemaakt met de mooiste huurcaravans en huurvouwwagens in Nederland. 

Caravan of vouwwagen, de voordelen en de nadelen

Voor ons wegen de voordelen van een vouwwagen ruimschoots op tegen de nadelen. Wij zijn heel blij met onze klapper en willen geen caravan meer. Misschien, over heel veel jaar, als we de wereld rond kunnen, stappen we over naar een camper, daar denken we nog wel eens over. Maar een caravan is het niet meer voor ons.

Het feit dat je op een tentenveld kunt staan, dat je sneller verder weg bent en dat het makkelijker is om ermee te rijden zijn wat ons betreft de grootste voordelen van een vouwwagen. Naast de kosten die voor een vouwwagen een stuk lager zijn. Het voordeel van een caravan zit hem vooral in het snelle klaar zijn als je op de camping aankomt en de mogelijkheden om in de winter te kamperen. En zo heeft ieder zijn eigen redenen om te kamperen zoals hij kampeert. Gelukkig maar, ieder zijn ding tenslotte!

Wil je meer lezen over de voor- en nadelen van een vouwwagen, of wil je meer weten over de vergelijking tussen een caravan of camper? Op Kampeermeneer.nl vind je verschillende artikelen over dit onderwerp. Lees over hoe Tjerk de overstap maakt naar een vouwwagen en welke afweging hij maakte toen.

Verder lezen:

Auteur

Saskia kampeert al haar hele leven. Het liefst samen met haar man, dochter en hondje Ivy. Ze begon ooit met een barrel van een caravan, ruilde die in voor een luxere versie maar kampeert nu alweer een aantal jaar met hun vouwwagen op boerencampings en andere kleine campings in heel Europa. Leer Saskia kennen...

24 reacties

  • Leuk verhaal!
    Eens een keer andersom; van caravan naar vouwwagen.
    Alleen één dingetje klopt niet; met rijbewijs B mag je prima caravan rijden, alleen mag de combinatie niet meer wegen dan 3500 kilo in totaal. En dat is best veel. Dan heb ik het over de opgetelde maximum toegestane massa’s van beide voertuigen opgeteld. En uiteraard niet meer dan de auto mag trekken.

    Grt Fred

  • Over het je mag harder met een vouwwagen is niet waar,er gelden dezelfde regels over het algemeen als de caravan, ook die kun je laten keuren voor 100 km ( alleen Duitsland ).
    Maar verder een leuk stuk hoor.
    Wij stapten op zeker moment over van een vouwwagen naar caravan omdat wij het op de parkeerplaatsen onderweg toch wel erg handig vonden je eigen restaurant incl toilet bij je te hebben.
    Maar ja,verder hebben ze beide hun voor en nadelen, maar op een gegeven moment gaat de leeftijd ook een beetje meespelen 🙂

      • Nee, ook in Frankrijk (en België) geldt dat je met auto net zo hard mag als met aanhanger, vouwwagen of caravan. Tot een combinatie van maximaal 3500 kg. Waarbij het leeggewicht van de auto minimaal zo hoog is als het maximale gewicht van wat erachter hangt.
        Dus achter een Tesla model X (max 3020 kg) zou je met een aanhangertje dat maximaal 480 kilo weegt in Frankrijk nog 130 mogen.
        Net als met een gemiddelde Golf-achtige met een caravan van 1200 kilo….
        Ik heb trouwens tent gekampeerd (van ultra-lichtgewicht tot de Waard) en heb nu een caravan en kijk naar vouwwagens. Vooral vanwege het formaat i.c.m. bergweggetjes. Misschien wordt het toch weer een caravan, maar dan een kleinere. Of toch maar weer fietskamperen? Er is zoveel leuks.

  • Met een rijbewijs B mag je een aanhanger rijden, als de aanhanger beladen niet meer weegt dan het eigen gewicht van de auto. Dus ook als hij meer dan 750 kg weegt.

    • Klopt helemaal. En in verschillende buitenlanden kijken ze dan in eerste instantie alleen naar het ‘papieren’ gewicht. Dus wat hij maximaal mag wegen.
      In ons land is dat soepeler geïnterpreteerd en geldt voor bijvoorbeeld een lege dubbelassige aanhangwagen het feitelijke gewicht; dus als er een lichte lading op ligt geldt niet het maximale gewicht. In Frankrijk wel.

      • Ik zou daar toch niet op durven gokken. Een bekeuring is betaalbaar, geen verzekering hebben door geen ( verkeerd ) rijbewijs kan heel erg duur zijn bij een ongeval.
        Grt Gaston

    • Rijbewijs b; de aanhanger vermeerderd met het laadvermogen niet meer bedraagt dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig en het totale massa niet boven de 3500 kg uitkkmt

      • Dat waren de oude regels van vóór 19-1-2013
        Klopt ook niet. De ledige massa van de auto is niet meer van belang. Dat waren de regels van vóór 19-1-2013.
        Veel duidelijker dan de Rijksoverheid wordt het niet:

        https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen#:~:text=Heeft%20u%20rijbewijs%20B%20(autorijbewijs,lege%20gewicht%20%2B%20laadvermogen)%20uitkomen.

        Aanhanger trekken met rijbewijs B
        Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

        een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
        een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

        Dus met mijn Peugeot 308 2.0hdi van 1290kg leeg, en maximale beladen massa van 1970kg zou ik theoretisch een aanhanger met maximaal beladen massa (3500-1970= 1530kg mogen trekken.
        Nu mag het ding niet meer dan 1500kg trekken, dus is dat de Max.

        Met BE zou je bv ook een caravan erachter mogen hangen met MTM van 1600kg, die beladen is tot 1500kg.

        Ledig gewicht van de auto is dus niet meer van belang.
        Vóór 19-1-2013 mocht je met bovenstaande auto met rijbewijs B dus geen aanhanger trekken met MTM>1290kg.
        Vanaf 19-1-2013 moet de combinatie MTM <3500kg zijn én MTM aanhanger mag niet groter zijn dan maximaal aanhangergewicht auto.

    • Rijbewijs b; de aanhanger vermeerderd met het laadvermogen niet meer bedraagt dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig en het totale massa niet boven de 3500 kg uitkomt

  • Altijd leuk en interessant om al die afwegingen te mogen lezen. Misschien nog één ideetje: wij hebben een eriba touring familia 320 aangeschaft, met een hefdak. Voordelen: laag gewicht (minder dan 750kg) dus geen extra verzekering, geen technische controle, geen rijtaks, geen zware auto nodig, geen extra buitenspiegels (want vrij smal), en geen extra tol in Frankrijk. Het hefdak heeft rondom canvas dus je hebt een beetje dat tentgevoel, het contact met buiten, en het canvas kan je afritsen en dan heb je gaas (tegen insecten). Ander voordeel: lager brandstofverbruik dan klassieke caravan (want lager als je rijdt, lichter ook) en toch wat comfort: bedden, toilet, verwarming, koelkast, ..)

  • Leuk verhaal. Wij zijn de klassiek wege gevolgd, tenten, vouwwagen en nu inmiddels onze 3e caravan met alle luxe erin. Op een camping hebben we alleen nog stroom, water en afvoer nodig, ideaal nu met corona maar voorheen ook als het sanitair niet geweldig is. Omdat hij bij ons huis staat zijn wij snel weg en ook op een camping hebben wij maar kort nodig om aan te komen of te vertrekken. Ja het is zeker duurder maar als het daarom gaat blijf je beter thuis. We doen vaak weekends die we nooit zouden doen met de tent of vouwwagen. Een camper staat nog niet op het verlanglijstje maar wie weet.
    Grt Gaston

  • Ik heb een zomer de popup camper fleetwood coleman santa fe getest. Telkens korte uitjes. Nu ik routine heb, is er koffie binnen een uur na aankomst. Popup moet dan nog losgekoppeld. En opbreken, inclusief laatste afwas je, watertank leeg, tot en met wegrijden ook een uur.

  • TakeOff Caravan / vouwwagen
    TakeOff van Easy Caravanning lijkt ons de ideale vouwagen.
    Alle voordelen van een vouwwagen en onderweg toch een keuken en toilet bij je. Iemand al ervaring mee?

  • Mijn ouders hadden vroeger een vouwwagen, maar dat inpakken als het geregend had vond ik altijd maar niks. Een caravan vond ik weer te lomp en met een lichte auto ook niet een goede optie..

    Nu ben ik voor een andere optie gegaan, die niet meer gemaakt word: een klapcaravan! Tijdens het rijden is hij zo hoog als een vouwwagen (wel breder), en als hij opstaat heeft hij harde wanden, net als een normale caravan!

    Wat naar mijn mening nog een voordeel is van een vouwwagen is dat de oppervlakte van het uiteindelijke kampeermiddel veel groter is dan dat van de aanhanger, vaak klappen ze 1-2x uit! Erg geschikt voor gezinnen!

    • Dag Sander,

      Dank voor je aanvullingen. Inpakken in de regen is inderdaad geen pretje maar ook bij een caravan is dat als de voortent of luifel uitstaat minder fijn. Een klapcaravan is inderdaad een mooie tussenoplossing en er zijn hele gave retro exemplaren.

  • Leuk persoonlijk stuk om te lezen.
    Het leuke is ook inderdaad dat het door je leven steeds veranderd. Begonnen met een tent. Toen een klein kipje toen weer een tent met dakkoffer en scheuren maar. Toen een stacaravan toen weer een tent daarna een chateau 350 elite waar we alle zooi en fietsen van de jongens in gooide en zelfs een keer onze twee honden. Zo een fijne caravan, klein en je mocht 400 kg!!! Laden. Ook klein genoeg om hem handmatig te kunnen keren op de franse houthakkers weggetje. Toen dachten we een stukje bos te kopen en zochten een caravan die off de grit kon daar kwam de (ik heb er ooit naast gestaan en dacht wie koopt zo iets) oer lelijke kabe uit. Me er in gaan verdiepen en die zou het worden alleen zoooo duur dus 1,5 jaar lopen zoeken tot ik een betaalbare tegenkwam. Landje is het nooit geworden. Heerlijke caravan van binnen en kamperen ook het jaar rond hebben hem nu 15 jaar. Super onhandig groot dus in de zomer pakken we nog wel eens het koepeltentje om te scheuren naar … leuk maar besef ook waarom we er een caravan bij hebben. In de vouwwagen de alpenkruizer ben ik groot geworden mijn ouders waren 1 van de eerste die hem hadden en we gingen er mee naar Spanje.

Laat jouw reactie achter