De Redwood Stretch Limousine 10 Duo is de tweepersoonsversie van de 10 cm slaapmat die we eerder als beste koop adviseerden in onze slaapmattentest. Omdat ik van veel lezers vragen kreeg of ook de Redwood Limousine 10 Duo zo goed scoorde, leek het mij goed om een aparte review van deze tweepersoonsboxmatras te doen.
We testten hier de Redwood Stretch Limousine 10 II Duo versie, dat is de laatste versie van deze slaapmat die verschilt van zijn voorganger omdat de vulling, het omhulsel en het ventiel anders zijn.
Waarom wel of niet een tweepersoonsslaapmat?
Vaak vragen kampeerders mij of ze de tweepersoons Redwood Stretch Limousine 10 Duo moeten kopen of juist voor twee keer een eenpersoonsversie van de slaapmat moeten kiezen. In de blog “Moet ik een één- of een tweepersoonsversie kopen?” leg ik uitgebreid de voor- én nadelen uit van beide opties.
De korte versie? De tweepersoons Stretch Limousine is comfortabeler, goedkoper en heeft een kleinere pakmaat dan twee afzonderlijke matrassen. Maar twee eenpersoonsslaapmatten zorgen wel voor een breder matras (wat de één fijn vindt en de ander juist onhandig), zijn flexibeler en kun je met de Universal Mat Coupler mooi aan elkaar verbinden zonder kier.
De Redwood Stretch Limousine 10 Duo is een boxmatras
De Redwood Stretch Limousine 10 Duo is een boxmatras. Dit betekent dat de randen van het matras haaks zijn en niet rond aflopen. Het grote voordeel daarvan is dat je matras meteen breder aanvoelt, je minder snel ervan afrolt en je ligt heel vlak. Ik ben fan van dit soort 10 cm slaapmatten omdat ze net zo comfortabel slapen als je matras thuis.
Hoe slaapt de Redwood Stretch Limousine 10 II Duo?
Maar laten we beginnen met het belangrijkste. ‘Ligt deze tweepersoonsslaapmat lekker?’ Heel simpel: ja. De nachten die we er tot nu toe op sliepen, hebben we heerlijk gedroomd. De bovenkant is helemaal vlak en als je erop ligt, voel je de luchtbanen niet. Net na het oppompen lijkt de slaapmat een beetje bol te gaan staan, maar als je er op ligt merk je daar niets van. Het voelt eigenlijk gewoon zoals je matras thuis ook aanvoelt.
De slaapmat is 128 cm breed, wat iets smaller is dan de meeste tweepersoonsslaapmatten. Persoonlijk kozen wij voor de bredere Redwood Stretch Limousine 10 DUO XL. Deze XL-versie is 150 cm breed. Nadeel daarbij is dat veel slaapcabines van tenten 140 cm breed zijn. Dit moet je dus wel even checken. Wij hadden genoeg ruimte en dan is een beetje ruimte en bed wel fijn.
De vulling van deze self inflatable tweepersoonsslaapmat is gemaakt van HD Foam, dat geperforeerd is. Hierdoor kun je wat meer invloed uitoefenen op de hardheid van het matras. Door het leeg te laten lopen of juist bij te blazen kun je dit aanpassen. Ik hou van een hard matras, dus blazen we het matras helemaal vol. Wat je bij een luchtbed wel hebt, namelijk dat je partner bijna gelanceerd wordt als jij in bed gaat liggen, is hier niet aan de orde. Je ligt beiden een stuk stabieler.
Geen kou lijden
Nog een voordeel van een 10 cm slaapmat is dat deze ontzettend goed isoleert. Veel beter dan een luchtbed. Normaliter wordt dit aangegeven met de R-waarde. Jammer genoeg is er van deze slaapmat geen R-waarde bekend. Echter kun je er op basis van de vulling – die vergelijkbaar is met andere boxmatrassen – van uitgaan dat deze ruim boven de 6 ligt, waardoor hij in extreme kou gebruikt kan worden. Navraag bij de producent geeft aan dat de eigen inschatting van de R-waarde rond de 9 ligt. De koudste nacht die wij er zelf op geslapen hebben, was 2º Celsius en we hebben het niet koud gehad.
Uitrollen en opblazen binnen 2 minuten!
Eén van de voordelen van dit soort slaapmatten vind ik dat je niet hoeft te klunzen met een pomp. Het is immers een zelfopblazende slaapmat. Dat opblazen gaat bij de Stretch Limousine 10 Duo wel verbazingwekkend snel. Ik heb het getimed. 1 minuut en 59 seconden. Dat is zelfs sneller dan de éénpersoons Redwood Stretch Limousine. Wat je even moet weten is dat het de eerste keren wat langer kan duren voordat hij zichzelf opblaast. Het foam moet eerst een paar keer helemaal gevuld zijn geweest. De geklokte tijd was bereikt na vijf keer helemaal opblazen en oprollen.
Als je het boxmatras dan echt hard wilt hebben, moet je zelf nog wel een keer of vier bijblazen. Hiervoor is geen pomp meegeleverd om te voorkomen dat er vochtige lucht uit jouw longen in de slaapmat komt, maar met vier keer blazen is dat sowieso te verwaarlozen.
Het ventiel is even zoeken
De Redwood Limousine Duo heeft twee zogenaamde flipventielen. Ze werken als een tierelier en zijn waarschijnlijk de reden waarom de slaapmat zo snel is opgeblazen, maar je moet wel even weten hoe ze werken. Je kunt het gele ventiel namelijk omdraaien door er tegenaan te duwen. Met het witte rastertje naar buiten blaast hij zichzelf op. Met de gehele gele kant naar buiten of op de halfopen stand loopt het matras leeg. Groot voordeel is ook dat het ventiel niet meer zo ver uitsteekt, waardoor het minder kwetsbaar is en niet door de hoes heen steekt.
Oprollen van een tweepersoonsslaapmat vraagt om precisie
Het oprollen van de Redwood Stretch Limousine 10 Duo kost net als bij andere tweepersoonsmatrassen een beetje kracht, precisie en geduld. Persoonlijk vind ik het oprollen van een tweepersoonsslaapmat één van de grootste nadelen van zo’n matras. Gelukkig doe je het tijdens een vakantie meestal maar één keer.
Je zet het ventiel open, vouwt het matras over de lengte dubbel, zodat de onderkant de buitenkant wordt. Daarna begin je aan de achterkant met rollen en zet je je knieën telkens op het deel dat al opgerold is. Uitdaging is om de zijkanten recht te houden zodat je hem niet schuin oprolt. Ik vond dit bij deze Redwood iets lastiger gaan dan bijvoorbeeld bij de Exped en Sea to Summit tweepersoonsmatrassen.
De slaapmat wordt geleverd met een simpele draagzak met twee handvatten, maar zonder schouderband. De zak lijkt in eerste opzicht ruim, maar als de mat volledig in gebruik is, moet je de mat goed strak oprollen zodat hij past. De pakmaat van 75 x 38 cm is een paar cm groter in vergelijking met andere tweepersoonsslaapmatten zoals de Exped Megamat Duo.
Stretch Limousine 10 Duo, XL of 15?
Naast een standaard Redwood Stretch Limousine 10 II Duo is er ook een XL-versie en een Stretch Limousine 15. Dit zijn precies dezelfde slaapmatten, maar de XL-versie is 150 cm breed in plaats van 128 cm en dat slaapt net wat fijner als je jouw partner de ruimte wilt geven. De Duo 15 is 15 cm dik in plaats van 10 cm en heeft een breedte van 132 cm. Persoonlijk voel ik met mijn 186 cm en 84 kg weinig verschil tussen 10 cm en 15 cm in comfort, maar als je wat steviger gebouwd bent, kan ik me voorstellen dat dit wel verschil uitmaakt. Wel moet je dan ook rekening houden met een grotere pakmaat.
Model | Stretch Limousine 10 DUO | Stretch Limousine 10 DUO XL | Stretch Limousine 15 DUO |
---|---|---|---|
Aantal personen | 2 | 2 | 2 |
Gewicht | 5,8 kg | 6,5 kg | 7,9 kg |
Afmetingen | 201 x 128 x 10 cm | 201 x 150 x 10 cm | 201 x 132 x 15 cm |
Lengte | 201 cm | 201 cm | 201 cm |
Breedte | 128 cm | 150 cm | 132 cm |
Dikte | 10 cm | 10 cm | 15 cm |
Geschatte R-waarde | 8 -9 | 8 -9 | 8 -9 |
Apart hoeslaken op maat
De slaapmat is ook met extra hoeslaken op maat te verkrijgen Tijdens het slapen is dat erg fijn. Het voelt daardoor nog meer een gewoon bed. Aan deze hoeslaken zit in het midden een band met gesp die je om het boxmatras heen kunt spannen. Dit voorkomt dat de slaapmat kromtrekt. Wij probeerden het met een gewoon hoeslaken van 140 cm en dat was minder fijn omdat die erg los zit.
Beoordeling
-
Slaapcomfort
10.0
-
Uitrollen / opblazen
8.0
-
Pakmaat
6.0
-
Prijs / Kwaliteit
8.0
Pluspunten
Blaast op binnen 2 minuten
Handig ventiel
Bovenkant is erg vlak
Antislip onderkant
Bovengemiddeld ligcomfort
Ook in 15 cm en XL uitvoering
Ook in éénpersoonsversie beschikbaar
Minpunten
Oprollen vraagt handigheid
Relatief grote pakmaat
Zak heeft geen schouderband
Waar te koop?
Conclusie: slaapmat Redwood Stretch Limousine 10 II Duo
Ik was al enthousiast over de éénpersoonsversie van de Redwood Strech Limousine 10 maar ook op deze Stretch Limousine Duo versie slaap je als een roosje. Hij ligt erg fijn, is als snelste van de tot nu toe geteste slaapmatten opgeblazen en je voelt het gewoel van je partner niet. Daarnaast isoleert de 10 cm slaapmat goed, hoewel er geen R-waarde bekend is, en zijn de ventielen zo verwerkt dat deze veel minder kwetsbaar zijn. Het oprollen vraagt echter om wat oefening, maar dat heb je na een paar keer onder de knie. Voor wie de 128 cm te smal vind, is er de XL-versie van 150 cm breed. Hoewel ikzelf geen reden zie om de 15 cm versie aan te schaffen, kan dat voor mensen die zwaarder zijn gebouwd misschien wel verschil uitmaken.
10% Kortingscode Vrijbuiter
Test de kampeerspullen in de fysieke winkel in Gouda, Zaandam, of Roermond en ontvang 10% korting op alles met de code: ‘Kampeermeneer’!
Check de korting >>
Deze slaapmat is door Vrijbuiter beschikbaar gesteld voor deze test.
We hebben deze mat ook 3jaar geleden aangeschaft, en eigenlijk was deze bij het 2e seizoen al lek. Na verschillende pogingen om de mat te plakken hebben we nu na een zomer met toch wat pijntjes na het slapen besloten een nieuwe te willen kopen. Persoonlijk viel de kwaliteit van het materiaal me wat tegen. Nu vraag ik me af of er tussen de verschillende matten onderling nog veel verschil is in de kwaliteit van het materiaal en daarmee de levensduur van de mat? De meeste matten lijken op dezelfde manier gebouwd, de antilek mat ben ik helaas nog niet tegengekomen.
Als er iemand hier een aanrader kan doen hoor ik het graag!