Daktent1a

Kamperen met een daktent: 5 veelgestelde vragen

6bc48546294977b164ddd90de1ee2b62?s=55&d=mm&r=g Erik Afgelopen hemelvaartweekend mocht ik iets doen wat ik nog nooit eerder deed: kamperen met een daktent van Dare to be Different. Leuk, maar ook wel spannend. Omdat ik wilde uitvinden of een daktent iets voor mij zou zijn, bleef ik dicht bij huis, gewoon in ons Hollandse kikkerlandje.

Veel vragen over kamperen met een daktent

Voordat ik aan het avontuur begon, had ik best wel wat vragen. Ik had namelijk geen idee wat ik van kamperen op mijn autodak zou vinden. Het ziet er natuurlijk onwijs stoer uit, maar is het niet alleen iets voor ruige types met een landrover die een maand door de wildernis gaan trekken? Zou het dak van mijn VW Golf zo’n daktent eigenlijk wel aankunnen? 

1. Past zo’n daktent wel op mijn auto?

Het eerste wat ik me afvroeg, was of het überhaupt wel mogelijk zou zijn, een daktent op een ‘gewone’ auto. Ja, ik wist dat met er met behulp van dakdragers een dakkoffer op kan. Het monteren van de tent leek me dan ook niet zo’n probleem. Maar een daktent is wel zwaar en in het boekje van de auto staat dat de maximum daklast 75 kilo is. Zou ik met mijn 76 kilo dan wel op het dak kunnen liggen?

Het antwoord is, ja. De daklast die in het boekje wordt genoemd, is namelijk de dynamische daklast. Dat wil zeggen: het maximale gewicht dat je op je autodak mag hebben op het moment dat je rijdt. Sta je stil, dan kan je auto makkelijk het vier of vijfvoudige aan. Het gewicht in de daktent wordt dan namelijk verdeeld over de stijlen in het chassis van de auto.

2. Wat betekent het voor het brandstofverbruik?

Waar ik ook wel benieuwd naar was, was de invloed van de daktent op het benzineverbruik.  Duurzaam wilt kamperen wordt immers steeds belangrijker en zo’n pak op je dak doet natuurlijk wat met de aerodynamica van de auto. Normaal rijdt mijn auto op langere afstanden ongeveer 1 op 20. Met de daktent liep dit terug naar 1 op 17, ongeveer vergelijkbaar met wanneer ik mijn fietsendrager met fietsen achterop heb. 

Lees ook:  Review: De Holtkamper Cocoon is er! Zo was onze eerste keer

Daktent

3. Is het niet lastig dat je steeds je tent meezeult?

Nog even vanaf de camping ergens heen, ‘s avonds naar een restaurant om te gaan eten: als je daktent staat, is dat net wat lastiger. Je zult hem dan toch weer moeten inklappen. Daarom vraagt kamperen met  een tent op je autodak wel wat meer planning dan ‘gewoon’ kamperen met de tent of caravan. Ik stond maar 1 nacht op elke camping, deed de boodschappen onderweg en uit eten ben ik niet geweest.

Daardoor ervoer ik geen beperkingen, maar ik kan me voorstellen dat het erg handig is om bij het kamperen met de daktent ook je fiets mee te nemen. Dat maakt je toch een stuk flexibeler.

Gratis iedere maand even kamperen met ons e-magazine?

Iedere maand ontvang je een update met daarin het laatste nieuws over kamperen, handige kampeertips en de laatste winacties in je mailbox.

Jouw e-mailadres is veilig bij ons.

4. Hoe snel staat zo’n daktent?

Eigenlijk is hier maar één antwoord op: snel. De Dare to be different 180L die ik meehad -toch best wel een grote daktent- had ik in 3,5 minuut uitgeklapt en klaar om in te slapen. In de tent ligt namelijk al een matras, je slaapzak laat je er gewoon in liggen en de rest van je spullen blijft in de kofferbak.

Hierdoor vind ik een daktent ideaal als je gaat roadtrippen. Ik zie het als een soort voordelige variant van een camper.

Daktent2a

5. Is dat niet eng, slapen op het dak?

Het was best even wennen om op het autodak te overnachten. In de nacht een laddertje af moeten om naar buiten te gaan, is toch wat anders dan gelijk uit je tent stappen. 

Waar ik van tevoren ook wel een vraag over had, was de stormvastheid van een daktent. Een tent op je dak is immers hoger en vangt meer wind dan een tentje op de grond.  Doordat hij vastzit aan de carrosserie van de auto, is de tent echter toch stabiel. Windstoten tot en met windkracht 7 kan hij gemakkelijk aan, maar het is wel zaak je auto dan zo neer te zetten dat de tent de wind breekt.

Lees ook:  Familietent kopen? 10 tips om een miskoop te voorkomen

Tijdens mijn reis werd de wind echter niet harder dan windkracht 5, en daarmee kon ik comfortabel slapen. Het matras in de daktent is een stuk dikker dan mijn campingmatje en als ik of mijn tentgenoten zich omdraaiden, dan schommelde ik gerieflijk door de vering van de auto. Een beetje alsof je in een hangmat ligt.

Je trekt wel de aandacht

Eén ding is zeker als je op pad bent met een tent op je dak: je hebt bekijks. Niet zozeer als je aan het rijden bent, maar wel als je de tent hebt opgezet. Kinderen willen wel eens boven kijken, volwassenen hebben praktische vragen (en willen eigenlijk ook wel boven kijken, maar durven het niet te vragen) en passanten hoor je verkondigen dat ze ook wel eens een daktent zouden willen proberen.

Na afgelopen Hemelvaart kan meepraten over het reizen met een daktent. Benieuwd naar mijn ervaringen? Lees dan mijn andere blog.

Auteur

Erik houdt van basic kamperen met de tent. Zijn passie voor kamperen is aangewakkerd bij de Scouting. Samen met zijn vrouw Loes en twee meiden zoekt hij, bijvoorbeeld tijdens een fietsvakantie, graag simpelere campings op waar nog veel dingen kunnen en mogen. Leer Erik kennen...

1 reactie

Laat jouw reactie achter

User Review
  • Algemeen
    Sending
  • Gebruiksgemak
    Sending
  • Pakmaat
    Sending
  • Kwaliteit
    Sending