Van tent naar tent: Fietsen door Prachtig Jutland

6bc48546294977b164ddd90de1ee2b62?s=55&d=mm&r=g Erik In het Zuiden van Denemarken is het magnifiek fietsen. Er zijn meer dan genoeg veilige fietsroutes en doordat alle campings naar goed Scandinavisch gebruik zijn voorzien van een keuken en hoef je bij een meerdaagse fietstocht nauwelijks bagage mee te nemen. Sinds kort biedt de regio Sønderjylland nog meer gemak. Er zijn kant-en-klare fietsroutes waarbij de tent al voor je is opgezet en je bagage van camping naar camping wordt vervoerd. Wij mochten deze meivakantie de 8-daagse fietstour uitproberen. Wat een buitenkans, en heerlijk hygge!

Voor deze fietsvakantie is alles voorbereid

Al voordat we vertrokken kregen we een gedetailleerd boekje met de complete route. Schaal 1:14:000, dus werkelijk elk bochtje is te zien. Verder kregen we de GPX-files van de fietsdagen, om te gebruiken in Komoot of een andere fietsapp. Verdwalen is er dus niet bij! Ook onze bagage verdwaalt niet: bij het startpakket zitten tassenlabels waarop per dag staat aangegeven naar welke camping de bagage vervoerd moet worden. De enige opdracht aan ons: Zorg dat elke fietsdag om 9 uur de tas ingepakt en wel bij de tent staat. Want vanaf dan kan hij worden opgehaald. Fietsen Denemarken routefolder

Ideaal voor een korte break, in Denemarken ben je zo!

Vanaf Utrecht is de Deense grens net geen 600 kilometer rijden. Voor een korte vakantie zoals de meivakantie is dat goed behapbaar, des te meer omdat de fietstocht echt op werkelijk een steenworp afstand van de Duits-Deense grens begint.

De route is opgedeeld in 6 etappes en daarmee kom je precies van de oost- naar de westkust van Sønderjylland en terug. Elke etappe is rond de 65 km lang. Voor ons goed te doen. We waren in totaal dus zes dagen aan het fietsen met zowel aan het begin als aan het eind een overnachting op camping Kruså. Daar konden we ook onze auto veilig achterlaten.

Fietsen Denemarken

Etappe 1: Kruså-Gåsevig

Tijdens de meivakantie zijn de Deense campings net aan het eind van hun winterslaap. De tijd voor het echte hoogseizoen wordt gebruikt om de laatste hand te leggen aan klussen die echt nog af moeten. Zo ook op camping Kruså. Er wordt nog druk geschilderd aan de kampeerhutten en getegeld aan een terras. De ontvangst is allerhartelijkst en onze komst is bekend.

Op een strak gemaaid gazonnetje staat een stoere zwarte De Waard-tipitent op ons te wachten. De tent is gevuld met twee stretchers met luchtmatrassen, beddengoed, stoeltjes en een campingtafel. Een krat met een lampje, waterkoker en keukengerei maakt het geheel compleet. Welkom in de Mojn-tent, want zo wordt deze tent genoemd. Mocht je het niet weten: ‘Mojn’ is de manier waarop Zuid-Denen elkaar begroeten.

Na een eerste nachtje in de luxe, maar zeker geen glamping-tent, zetten we onze gelabelde tassen klaar voor de bagageservice. We hebben geen ervaring met bagagevervoer en zijn toch een beetje onzeker: Wat moeten we meenemen voor onderweg? En staat onze bagage straks wel echt bij de volgende tent?

Met een fietstas met reparatiespullen, regenkleding en een bidon met water stappen we rond 9.30 uur op de fiets. Ook nemen we een uitgebreide lunch mee, want uit eerdere ervaringen met fietsen in Denemarken weten we dat je onderweg vaak nauwelijks iets tegenkomt.

De eerste etappe gaat noordwaarts, via lieflijke kerkjes en door glooiende velden met bloeiend koolzaad. Af en toe racen we naar beneden richting een fjord, om daarna weer te stijgen richting een bos. Na ongeveer dertig kilometer komt Aabenraa in zicht: met winkels en strandje een mooie plek voor een uitgebreide pauze met zicht op de haven. Daarna gaat het door over een stuk dat we al eerder de andere kant op reden, richting Løjt Kirkeby en uiteindelijk Gåsevig.

Lees ook:  Kamperen in Denemarken: Dit moet je even weten!

Daar staat op Gåsevig Strand Camping de op een Harry-Potter-hoed gelijkende Mojn-tent al te wachten. Voordat we erin kunnen schuiven, moeten we van de campingeigenaar echter eerst naar de zee gaan kijken. En terecht, want er tuimelen op dat moment vijf bruinvissen vlak voor de kust bij de camping. Prachtig!

Etappe 2: Gåsevig-HaderslevFietsen Denemarken poortje

Uitgerust stappen we de volgende ochtend weer op de fiets. Het is de eerste dag goed gegaan met de  bagage, dus dat vertrouwen is er. De rit vandaag is een soort voortzetting van die van gisteren: mooie uitzichten, boerderijen met wapperende Deense vlaggen en stukjes bos.

Onderweg tref je weinig anderen: het verkeer is rustig en de auto’s die je passeren rijden in een ruime boog om ons heen. Na ongeveer dertig kilometer hebben we de keuze: rechtsaf richting Årøsund, of linksaf de korte route naar Haderslev.

De aanlokkelijkheid van een mooi uitzicht op het eiland Årø en een verleidelijk bord naar een cafetaria zorgen dat we de eerste optie kiezen. Helaas, de cafetaria is alleen in het weekend open. Het mooie uitzicht is er wel, dus dan maar een broodje uit de meegenomen lunchvoorraad. De volgende twintig kilometer kunnen we er weer tegenaan, op naar de camping in Haderslev, naast de jeugdherberg.

We zien de tent gelijk bij aankomst op de camping al staan. Niet op de mooiste plek van de -toch al redelijk rechttoe rechtaan-camping, maar wel vlak bij het sanitair en de keuken. Da’s makkelijk voor het halen van water en het nachtelijke tochtje naar de wc. Uiteraard ligt de bagage alweer braaf te wachten in de tent.

Etappe 3: Haderslev-Arrild

Dag 3 brengt ons naar het Westen. Akkers met koolzaad maken plaats voor weilanden en heidevelden en de heuvels vlakken af. Via kaarsrechte en daardoor soms wat saaie wegen peddelen we dwars door Jutland. Boodschappen in Vojens, westwaarts gaat het weer.

Ongeveer halverwege is het plaatsje Gram iets om naar uit te kijken: Er staat een mooi kasteel met een even zo prachtig kasteelpark. Tot onze vreugde blijkt in Gram ook een supermarkt te zijn, dus het wordt een uitgebreide lunch met verse kaneelbroodjes in de kasteeltuin.Fietsen Denemarken Fiets bij tent

Camping Arrild Fereby Camping is groot, hoewel de receptie in een klein keetje dat niet doet vermoeden. Gelukkig is het park ingedeeld in knusse veldjes en heeft onze Mojn-tent een fijn plekje in een hoekje onder de bomen. We merken daardoor eigenlijk helemaal niet dat we in zo’n groot park staan. Voor de kinderen is deze camping de beste van de vakantie. Ze krijgen korting op het binnenzwembad naast de camping, en binnen een uur na aankomst liggen ze dan ook lekker te spetteren.

Etappe 4: Arrild-Ballum

Van Arrild naar Ballum is niet zo heel ver. In Skaerbaek passen we de route een beetje aan. Zo komen we door het centrum, waar een bakker me verse koffie en een taartje verkoopt. Vlak na het dorp komen we langs uitzichttoren Marstårnert, ook al met een restaurant erbij. Wie zei er ook alweer dat je in Denemarken geen koffie kon krijgen onderweg?

Vanaf de toren is het uitzicht op de Waddenzee schitterend. In de verte het eiland Rømø, dat met een enkele dijk met het Deense vasteland is verbonden.

Fietsen Denemarken strand 2

Fietsen Denemarken ballum

De route maakt een optioneel rondje over dit eiland. De dijkroute is lang, het fietspad smal. Auto’s rijden snel, maar wel voorzichtig langs ons op. In de verte de beloning:  Rømø-eiland is fantastisch. De brede duinen, het zelfs in deze tijd levendige centrumpje en het strand waar je met de auto (en dus ook met de fiets) op kunt zijn een aanrader.

Eenmaal weer terug op het vasteland is het nog een kleine tien kilometer fietsen naar camping Ballum, een fijne relaxte plek, gerund door Nederlanders. We eten er een ijsje, koken in de heel erg ruime keuken, doen de afwas in de afwasmachine (ja, echt!) en duiken dan onze Mojn-tent in.Fietsen Denemarken zonsondergang

Lees ook:  Fietsvakantie in Denemarken? Langs de Oostzeeroute - Doen!

Etappe 5: Ballum-Aabenraa

De volgende dag komt de wind uit het Oosten. Da’s niet positief, want vandaag steken we terug richting Aabenraa. Lange, kaarsrechte wegen waar met de wind tegen geen eind aan lijkt te komen. Kilometers zicht. Afwisseling zit in de boerderijen: de ene keer links van de weg, de andere keer rechts.

We zetten het verstand op nul en trappen door. Vlak voor het moment dat de saaiheid ons op de fiets in slaap doet sukkelen, een wegwijzer: Aabenraa 5 kilometer, een tunneltje onder de snelweg en een plots veranderend landschap. Platte velden worden weer heuvels en plukjes bos doorbreken de eindeloze zichtlijnen. Wat een verademing!

Fietsen Denemarken wegwijzer

Op de city-camping van Aabenraa waren we al eerder. Toen waren we enthousiast. En dat enthousiasme blijft. Hoewel de Mojn-tent niet in ons favoriete tentenvalleitje staat, heeft hij een fraai uitzicht op het fjord. Even lijkt onze vrees toch nog waarheid te worden:

Als we de tent openen zien we onze bagage niet. Gelukkig rijdt even later een taxi het campingterrein op. De chauffeur, lachend: “Ik ben laat, want ik wil nu toch wel eens weten wie er bij deze tassen hoort.”

Etappe 6: Aabenraa-Kruså

Fietsen Denemarken mojn tent 2

Als we de volgende dag de flap van de tent openslaan, is het bewolkt. Vandaag wacht de laatste en op papier ook langste etappe. Kruså ligt hemelsbreed niet zo ver, maar door een lus naar Sønderborg tikt het aantal kilometers de zeventig aan.We besluiten tot een compromis: niet de lange lus, maar ook niet direct Kruså. Dan fietsen we ongeveer 55 kilometer en omzeilen we een lang stijgend stuk bij Dybbøl.

Onderweg herinneren nog steeds zichtbare teksten op de weg aan de Tour de France die in 2022 op Sønderjylland werd verreden. Waar de renners bij Café Krusmølle vast niet afstapten voor een kop koffie, doen wij  dat wel. En terecht, wat een Deens hygge plekje.Fietsen Denemarken Koolzaadveld

Langs de kerkjes van Vestersottrup en Nybøl gaat het weer richting het Flensburg Fjord. Nog even een pauze bij de legendarische Annies Kiosk en dan op naar de tent op camping Kruså. De bagage wacht al.

Fietsen Denemarken 12

Praktisch

Wij fietsten deze route op uitnodiging van Destination Sønderjylland. In totaal legden we in de zes fietsdagen 360 kilometer af. Vind je dat te veel, dan is er ook een variant met minder dagen en kortere afstanden.

Moeilijkheidsgraad: De tocht is makkelijk te fietsen, maar hou er rekening mee dat Denemarken zeker niet plat is. Zeker in het Oosten zijn er soms korte, maar wel stevige klimmetjes. Af en toe staan er hekjes op de route. Laat je daar niet door tegenhouden, je mag er gewoon door.

Vlak ook de wind niet uit. Vooral op de stukken door het open landschap in het Westen is het een factor die je snelheid bepaalt. Omdat Sønderjylland niet erg dicht bevolkt is, kom je onderweg niet veel voorzieningen tegen.

Voorbereidingen: Op elke camping staat een fietsreparatiezuil. Boodschappen doen lukt met een beetje plannen elke dag, en ook het dagelijkse cafeïneshot lukte, zij het soms ‘to go’. Desondanks is het zaak wel voorbereid op pad te gaan, dus neem lunch, drinken en fietsreparatiespullen mee. Als je met je telefoon navigeert, zorg dan ook voor een powerbank.

Toiletten: Wat goed geregeld is in Denemarken zijn de openbare toiletten. Je komt ze veelvuldig -in ieder geval bij elke kerk langs de route- tegen, en ze zijn allemaal gratis en schoon.

Overnachtingen: De tenten waarin je overnacht zijn mooie degelijke, De Waard-tenten. Wel wat donker binnen, dus neem voor de zekerheid een lampje mee. Er is stroom (meestal 4, soms 1 gewoon stopcontact) en vrijwel altijd ook wifi. In elke tent staan stretchers met beddengoed en een krat met kookbenodigdheden. Het koken zelf doe je in de keuken van de camping.

Auteur

Erik houdt van basic kamperen met de tent. Zijn passie voor kamperen is aangewakkerd bij de Scouting. Samen met zijn vrouw Loes en twee meiden zoekt hij, bijvoorbeeld tijdens een fietsvakantie, graag simpelere campings op waar nog veel dingen kunnen en mogen. Leer Erik kennen...