De eerste 339 km op de elektrische fiets zitten erop, tijd voor een update over het elektrische fiets experiment. Sinds een kleine maand gebruik ik de fiets nu dagelijks. Hoe zit het nu met de schaamte en veel belangrijker: Is een elektrische fiets wel iets voor een sportieve en actieve fietser zoals ik? In die 339 km hebben we samen al heel wat beleefd.
De schaamte voorbij
Tja zoals ik in mijn vorige elektrische fiets experimentblog al aangaf schaamde ik me er een beetje voor om op een elektrische fiets te stappen. Ik was niet zozeer bang voor de reacties van anderen maar moest wel mijn schroom aan de kant zetten. Het voelde een beetje als een zwaktebod om me als gezonde sportieve vent te laten duwen door een motortje.
De reacties van jullie allemaal waren vooral steunend. Schroom was niet nodig want bijna alle reacties, van jong tot oud, gaven aan dat iedereen met plezier op de elektrische fiets stapt, soms al bijna 10 jaar lang.
Allemaal fijn natuurlijk maar de eerste paar dagen voelde ik me toch wat bezwaard met die elektrische fiets. Alsof ik mijzelf telkens bij het inhalen wilde verontschuldigen. Zo van: ‘Ik trap zelf nog best hard hoor.’
Gelukkig merkte ik na ongeveer een week dat dat gevoel wegging. De schroom ben ik kwijt. Dit is deels omdat het gewoon went om op een elektrische fiets te rijden maar anderzijds ook omdat ik heb gemerkt dat een elektrische fiets niet betekent dat je helemaal geen inspanning meer hoeft te leveren.
De voordelen van een elektrische fiets voor mij
Nu na ongeveer vier weken is me wel duidelijk geworden dat een elektrische fiets echt voordelen heeft. Ook, of misschien zelfs wel juist, wanneer je al een sportieve fietser zoals ik bent heeft het voordelen:
- Geen zweet. De elektrische fiets gebruik ik vooral voor woon-werkverkeer. Juist omdat ik op een gewone fiets altijd lekker hard rijd kwam ik vaak licht bezweet aan op mijn werk. Door de elektrische fiets is dat verleden tijd. Dat is echt het allergrootste voordeel voor mij want dat voelt zoveel fijner.
- Een beetje inspanning is echt nog wel nodig. De ondersteuning door de motor werkt tot ongeveer 25 km per uur. Waardoor je dus als je echt lekker wilt doortrappen gewoon zelf nog moet fietsen.
- Het schiet lekker op. Dat lijkt een open deur, maar toch verbaasde het mij dat op mijn woon-werkrit van een kleine 10 kilometer het toch gemiddeld zo’n 5 á 6 minuten per rit scheelt.
- Tegen de minder leuke fietsstukken zie je minder op. De heuvel op, tegen de wind in of door een buitje fietsen is veel minder erg. Vooral hier in Nijmegen waar het best heuvelachtig is in sommige delen is stand 5 van de motor een uitkomst.
Nadelen van een elektrische fiets zijn er ook
Hoewel een elektrische fiets echt een hoop voordelen heeft zijn er ook een aantal dingen aan het bezit van een elektrische fiets waar ik moeite mee heb.
- Een elektrische fiets heeft meer aandacht nodig dan een gewone fiets. Zowel tijdens het fietsen als wanneer hij stil staat. Tijdens het fietsen is het soms lastig om de juiste verhouding tussen motor en versnellingen te vinden. Thuis moet je checken of hij al opgeladen moet worden of juist al uit de oplader is gehaald. Gewoon meer dingen om op te letten.
- De ondersteuning door de motor werkt tot ongeveer 25 km per uur. Dat is enerzijds een voordeel, maar vind ik ook een nadeel omdat je ook als je wel lekker wilt doortrappen die ondersteuning wel zou willen hebben om niet te gaan zweten.
- Onderhoud en veiligheid. Elektrische fietsen zijn duurder en complexer dan gewone fietsen en ook dat kost aandacht. Ik denk beter na over hoe ik hem op slot zet, de kosten voor een fietsverzekering zijn hoger en niet alle onderhoud kan ik zelf doen.
Er zijn natuurlijk nog wel meer voor- en nadelen te bedenken maar voor mij zijn dit de belangrijkste. In hoeverre de wijzer voor mij positief of negatief uitsloeg verschilde van week tot week.
Pas toen ik een dag vergeten was de accu op te laden werd mij duidelijk hoe ik over het elektrische fiets experiment dacht.
Tips voor een electrische fiets in de winter
Je merkt dat wanneer het vriest of echt koud is de accu minder lang meegaat. hiervoro zijn speciale accuhoezen beschikbaar. Deze hoezen zorgen ervoor dat je accu warm blijft en de accu meer kilometers meegaat.
Verder heeft een ebike nog net wat extra liefde en onderhoud nodig in de winter. Door modder, zout en zand wordt je fiets sneller vies in de winter. Een ebike is dan net wat kwetsbaarder dan een gewone fiets. Spoel de electrische fiets regelmatig af met koud water. Gebruik hiervoor gewoon de tuinslang en geen hogedrukspuit. Vergeet niet de electrische delen af ten toe in te spuiten met contactspray. Dan blijft alles soepel werken en fietsen.
Tussenstand “Het elektrische fiets experiment” na 339 km
De schaamte die ik de eerste week nog voelde en de ondersteuning die bij 25 km per uur ophield zorgden er voor dat ik de eerste week eigenlijk al besloten had dat een elektrische fiets waarschijnlijk niets voor mij was. Gelukkig heb ik hem toch nog wat langer gebruikt.
Op het moment dat ik er achter kwam dat ik vergeten was de accu op te laden en dus zonder motor, heuvel op, wind tegen die 10 km moest fietsen wist ik weer waarom ik een elektrische fiets wilde. Ik miste de motor, kwam te laat en bezweet aan op mijn werk en zag aan mijn kilometerteller dat ik echt bijna 10 km per uur langzamer reed.
Voorlopig is het elektrische fiets experiment voor mij dus geslaagd. Wel moet ik nog routine krijgen in hoe ik met de accu om moet gaan. Daarnaast moet het afstemmen van de motor in combinatie met de versnellingen nog even wennen. De snelheid heuvel op en met wind tegen en het zweetloos aankomen op je werk. Tja, dat is gewoon echt heel erg fijn.
Bij ons wordt op het computertje precies aangegeven hoeveel inhoud de accu nog heeft. Weten dus altijd precies wanneer hij opgeladen moet worden.
Als je eigenlijk altijd sneller dan 25 km per uur wil rijden, waarom dan geen speedelec ? Die halen 45 km/uur.