de ecamper op het bos roept
8.5
gemiddeld

Een elektrische camper huren, wij probeerden het

Beoordeling
  • Algemeen
    9.0
  • Gemak
    9.0
  • beschikbaarheid
    7.6

8569d5985c99f75d42195c1460991200?s=55&d=mm&r=g Saskia Elektrisch rijden raakt steeds meer ingeburgerd, maar elektrische campers zie je eigenlijk nog maar weinig, terwijl je in veel steden al allerlei milieu-restricties hebt. Camptoo, een organisatie voor de huur van campers en caravans van particulieren, heeft ook een elektrische campervan in het assortiment. Kamperen met een elektrische camper, ik mocht het een paar dagen proberen. In deze blog lees je of dit mij beviel.

De elektrische camper huren we via Camptoo

Camptoo is een organisatie waar eigenaren van campers en caravans bij zijn aangesloten. Je kunt hier bij hen als particulier een camper huren. Via Camptoo verhuren zij hun kampeermiddel, Camptoo zorgt voor het regelwerk. Wij kregen de camper van Rutger mee, hij heeft twee elektrische campervans, tot camper omgebouwde elektrische Peugeot E-experts en hij verhuurt deze o.a. via de site van Camptoo.

De site van Camptoo is overzichtelijk. Je vult eenvoudig in waar je naar op zoek bent en je krijgt een lijst met mogelijkheden. Je huurt van particulieren, en communiceert ook direct met hen via de website Camptoo in het begin en later in ons geval via Whatsapp. Verzekering, de borg en een 24/7 bereikbare helpdesk, het is allemaal goed geregeld. Als je een camper of caravan hebt gekozen, vul je je gegevens in en gaat de aanvraag naar de eigenaar van het door jou gevonden pareltje. Die geeft goedkeuring en de afhandeling loopt weer via Camptoo. Handig en snel. 

Als de reservering definitief is, kan de voorpret beginnen

Waar wij tegenaan liepen is wel dat sommige kampeermiddelen via verschillende websites verhuurd worden en dan blijkt de beschikbaarheid op de site van Camptoo niet altijd up-to-date. Wacht dus net als bij AirBnB heel even met je te verheugen tot je echt de bevestiging van de eigenaar binnen hebt, pas dan kan de voorpret beginnen. Dan krijg je trouwens ook de gegevens van de eigenaar zodat je eventueel rechtstreeks contact op kunt nemen, wel zo handig soms. 

Wij wilden graag de elektrische camper van Rutger proberen, deze is heel populair. Er zijn nog niet heel veel e-campers op de markt en zeker niet te huur. Zorg dus dat je op tijd reserveert, als je met een elektrische camper op pad wilt zoals wij. 

We halen onze e-camper op bij Rutger

Op maandagmiddag in de herfstvakantie reden wij naar Amersfoort, waar de camper voor ons klaarstond. Via whatsapp had ik aan het begin van de middag met Rutger afgesproken en precies om 14.00 uur stonden we bij hem voor de deur. De camper stond al aan de stroom, zodat wij hem volledig opgeladen mee konden nemen.

Koffie werd in de camper geserveerd en ondertussen legde Rutger uit waar we in deze camper op moesten letten. En vooral ook, hoe het zat met opladen, het zou echt iets voor ons zijn om zonder stroom te komen staan. Camptoo had ons een link naar een overdrachtsformulier gestuurd. Hierop noteer je alle deukjes, krasjes en beschadigingen die al op de camper zitten. Met foto zodat hierover geen onduidelijkheid kan bestaan. De huurder, wij dus, en de eigenaar van de camper moeten het formulier beiden akkoord geven. Goed geregeld wat mij betreft, zo kan er geen onduidelijkheid bestaan over eventuele schade die je onderweg oploopt.

Na een hoop goede tips, het installeren van verschillende apps die horen bij elektrisch rijden en het opbergen van onze spulletjes, konden we op pad. Richting Deventer waar we de stadscamping wilden proberen.

Gratis iedere maand even kamperen met ons e-magazine?

Iedere maand ontvang je een update met daarin het laatste nieuws over kamperen, handige kampeertips en de laatste winacties in je mailbox.

Jouw e-mailadres is veilig bij ons.

dashboard ecamper

De elektrische camper zit slim in elkaar

De elektrische camper van Rutger is een Peugeot e-Expert, die door Camperfixx is omgebouwd. Over het interieur van de camper is goed nagedacht. Er is veel opbergruimte, een bank die je ombouwt tot ruim tweepersoonsbed, twee inductie-kookpitten, een goed koffiezetapparaat en voldoende servies, pannen en een gezellig lampje voor ‘s avonds, toevallig een Barebones … waar ik al eerder een review over schreef. Mijn favoriete lampje. Zelf moesten we enkel handdoeken en een keukendoek meenemen, zelfs lekkere dekbedden zijn aanwezig.

Lees ook:  Expert tips: 12 manieren om camperdiefstal en inbraak te voorkomen

interieur

250 km per lading

De elektrische camper heeft op papier een bereik van 330 km. Volgens Rutger is dat  in de praktijk echter op zo’n 250 km. Als je geen elektrische auto hebt zoals wij, is het even schakelen. Maar  elektrisch rijden went snel. En wat rijdt het rustig! Hoe harder je rijdt, des te meer stroom verbruik je, dat klinkt logisch toch. Dus met een snelheid van tussen de 80 en 90 km per uur reden we heerlijk rustig richting Deventer. In de eco-stand, want jeetje, we waren toch een beetj bang dat we vanavond al naar een laadpaal op zoek moesten.

Opladen op de camping? Daar zou de campingeigenaar vast niet blij mee zijn. Tot we het koud kregen: zou de verwarming niet werken? De verwarming bleek het gelukkig wel te doen, maar in de eco-stand schakelen alle niet-noodzakelijke dingen uit. Dus ook de verwarming. Even wennen en niet te voorzichtig, dat bleek ook de rest van ons tripje helemaal niet nodig. 

achteruitrijcamera

Installeren op de camping en met het pontje naar Deventer

Ons eerste nachtje in deze slimme campervan wilden we doorbrengen aan de IJssel, recht tegenover het centrum van Deventer. Stadscamping Deventer kun je niet reserveren, maar ze geven aan dat er eigenlijk altijd wel een plekje is. De camping ligt aan het water, vlak bij het voet-fietsveer dat je tot 23.00 uur in een paar minuten naar de overkant brengt. Dat is handig, je kunt je camper gewoon op de camping laten staan om lekker in deze mooie stad iets te gaan eten. 

De e-camper is in principe zelfvoorzienend, op het dak ligt een zonnepaneel dat de binnenkant van de camper van voldoende stroom zou moeten kunnen voorzien. Maar in deze tijd van het jaar adviseerde de eigenaar van de elektrische camper, om toch gebruik te maken van stroom op een camping. 

Op de camping aangekomen zoeken we dus een plekje bij een stroompaal. Installeren is zo gebeurd. De camper net even wat rechter zetten door hem op twee blokken te rijden, de stroomkabel inpluggen, luifeltje uitdraaien, de stoelen en tafel vanuit de achterbak naar buiten en genieten van het prachtige uitzicht op de stad Deventer. 

ecamper aan de ijssel

En, hoe sliep het?

Aan het begin van de avond draaien we ons luifeltje weer in, sluiten de camper goed af en varen met het pontje naar de stad. Daar eten we wat en we lopen met een grote omweg weer terug. We pakken het pontje weer terug en lopen over een donkere en stille camping naar ons huisje op wielen. Het is te koud om nog buiten te zitten.

Binnen draaien we de voorstoel om en steken de lampjes aan. Er is een klein kacheltje aan boord dat de camper binnen een mum van tijd warm heeft. Er is zelfs een toilet, opgevouwen in een kastje. Ik weet niet zeker hoe het is als je met twee kinderen binnen wilt zitten ‘s avonds. Er zijn vast medekampeerders die dit prima vinden, maar mij lijkt het aan de krappe kant eerlijk gezegd. Maar zo met zijn tweetjes gaat het prima. 

Tegen bedtijd schuiven we de bank uit tot een riant tweepersoonsbed. In de camper liggen slaapmatten en dekbedden met heerlijk frisse lakens. Het is even zoeken waar we al onze spullen moeten laten, maar het lukt. Het bed ligt fijn. We sluiten de gordijnen en onze ogen. 

het campertoilet

Klaarmaken voor vertrek is zo gebeurd

De volgende ochtend staan we fris op, veranderen we ons bed weer in een bank, zetten we koffie, maken een ontbijtje en genieten nog even van ons mooie uitzicht hier. Inpakken is zo gebeurd, het voordeel van een compacte campervan, alles heeft zijn plekje en dan is het een kwestie van alles op zijn plaats leggen, de stroomkabel oprollen, de blokken onder de wielen vandaan halen en we zijn klaar voor vertrek. 

Laden van de elektrische camper

Als we weer onderweg zijn, checken we de stroom, we willen graag binnendoor, over de Afsluitdijk naar camping Het Bos Roept. Snelladers vind je vooral langs de snelweg, die gaan we niet tegenkomen. Dus stoppen we om het mooie Kampen te bezoeken. We zetten de e-camper op een parkeerplaats voor elektrische auto’s. Het is fijn dat je die op steeds meer plekken vindt. Via een app zie je precies waar je zo’n oplaadpunt vindt.

Het opladen wijst zichzelf. De benodigde stekker ligt achterin de auto, je plugt hem in op de paal en activeert het laden met de ‘sleutel’ die in de camper ligt. Na afloop sluit je ook weer af met de ‘sleutel’. De kosten komen op rekening van de eigenaar en die verreken je later, als je de camper weer inlevert. Als we na anderhalf uur terugkomen bij de camper, is de accu weer voor 65 procent vol. Voldoende voor ons om naar ons volgende overnachtingsadres Het Bos Roept  te rijden. 

Lees ook:  Vouwwagen of caravan? Wat zijn de voor- en nadelen?

P elektrisch

Na een avond en nacht op Het Bos Roept, een natuurkampeerterrein en kampvuurcamping midden in de Noord-Hollandse natuur worden we weer uitgerust wakker dankzij het heerlijke bed in deze camper. We halen vers brood en koken een eitje op een van de elektrische (inductie)pitjes in de camper. De inrichting van deze camper is super compleet, we grijpen nergens mis deze dagen. Dan checken we uit en vervolgen onze route rondom het IJsselmeer. 

Snelladen is zo gedaan

Om alle aspecten van het elektrisch rijden te ondervinden zoeken we via de app naar de dichtstbijzijnde snellader voor onze e-camper.  Die vinden we in de buurt van Hoorn, langs de snelweg. Bij een Foodcoart zodat je, terwijl je wacht tot de auto is opgeladen, even iets kunt drinken of eten. Ook snelladen gaat verrassend makkelijk. Waar we vooraf dachten dat we het vervelend zouden vinden om van laders afhankelijk te zijn, blijkt dat in de praktijk erg mee te vallen. 

Ook nu weer na een half uurtje is de accu helemaal vol en kunnen we weer zo’n 200 km vooruit. Via de dijk Enkhuizen-Lelystad rijden we terug naar Amersfoort waar we de camper weer moeten inleveren vanmiddag. 

aan de stekker

Het inleveren van ‘ons’ elektrische huis op wielen

Van Camptoo krijgen we deze ochtend weer een link naar een inleverformulier. We hadden vooraf rechtstreeks met de eigenaar afgesproken dat we rond 16.00 uur weer in Amersfoort zouden zijn. Aftanken hoeft niet, de gebruikte stroom wordt makkelijk verrekend. Rutger wacht ons op en we praten nog wat na. We vullen samen het inleverformulier in zodat de afhandeling via Camptoo weer vlotjes verloopt. Rutger is terecht trots op zijn elektrische camper en hij is erg benieuwd hoe het ons bevallen is. 

Een ecamper huren via Camptoo
Beoordeling
8.6
gemiddeld
  • Algemeen
    9.0
  • Gemak
    9.0
  • beschikbaarheid
    7.6

Pluspunten

handig, je hoeft zelfs niets te regelen

de camper is precies zoals beloofd

communicatie is goed en snel

Minpunten

omdat de camper ook via andere sites verhuurd wordt is de beschikbaarheid die vermeld staat onzeker

Doen we het nog een keer, een elektrische camper?

Het huren van de elektrische camper via Camptoo is ons erg goed bevallen. Camptoo werkt eenvoudig, is goed bereikbaar en de afhandeling bij ophalen en inleveren is goed geregeld. Het is fijn dat ze 24/7 bereikbaar zijn, al hebben we daar gelukkig geen gebruik van hoeven te maken. Als je tips wil over routes en overnachtingsplekjes, kun je ze vooraf contacten. Maar ook de eigenaar van de camper zelf is goed bereikbaar en wil je graag helpen aan een zo fijn mogelijke campertrip. Voor ons zeker voor herhaling vatbaar, als we eens een wat andere vakantie willen dan kamperen met de vouwwagen

Een elektrische camper is ons goed bevallen, vooraf waren we wat sceptisch, elke 200 km aan de lader leek ons niet zo handig. Maar in de praktijk is dit in Nederland geen probleem. Je moet geen haast hebben, als je langs de snelweg gaat laden kost dit toch een half uur en hard rijden zit er ook niet in. Maar ach, wie heeft er haast als je op vakantie bent? Als je echt ver weg wilt, naar het buitenland, dan weet ik niet of ik een elektrische camper mee zou nemen. Vooral richting het zuiden schijnen de laadpalen schaarser te worden. En je wilt echt niet zonder stroom komen te staan. Elke 200 km in de stress zie ik niet zo zitten. Volgens de campereigenaar was het richting Noorden, Duitsland en Scandinavië geen probleem. Of ik nog een keer met een elektrische camper op pad wil is dus vooral afhankelijk van de bestemming. Want in alle andere opzichten is zo’n duurzaam kampeermiddel fijn om mee te reizen!

de ecamper op het bos roept

Saskia is voor dit artikel door Camptoo uitgenodigd om deze elektrische camper eens uit te proberen. 

 

Auteur

Saskia kampeert al haar hele leven. Het liefst samen met haar man, dochter en hondje Ivy. Ze begon ooit met een barrel van een caravan, ruilde die in voor een luxere versie maar kampeert nu alweer een aantal jaar met hun vouwwagen op boerencampings en andere kleine campings in heel Europa. Leer Saskia kennen...

2 reacties

  • Kosten?
    Misschien niet voor iedereen belangrijk maar ik ben wel benieuwd naar de kosten van huur, verzekering en stroomgebruik, verder: bedankt voor het leuke verhaal met nuttige camping opties
    Groeten van Henk en Gerda uit Vlaardingen

Laat jouw reactie achter

User Review
  • Algemeen
    Sending
  • Gemak
    Sending
  • beschikbaarheid
    Sending