Afgelopen weekend mocht ik de Coleman Journeymaster Pro testen. We reden met onze Renault Trafic buscamper naar het hoge noorden van Nederland. Daar zetten we de bustent op, op camping Blijer Wadden in Blija. In deze review vertel ik je of wij de bustent een succes vonden.
Waarom is een bustent handig?
Natuurlijk hoop je dat het je hele vakantie mooi weer is en je alleen in je kampeerbusje hoeft te slapen. Toch is dit niet altijd het geval. Met z’n tweetjes geloof ik dat ik dat niet zo erg zou vinden. Toen we op IJsland kampeerden, hadden we ook geen tent voor onze bus. Een spelletje of een fijn boek biedt op zo’n moment een uitkomst. Nu er twee kleintjes bijgekomen zijn, is een bustent toch wel handig om wat meer ruimte te hebben.
Afgelopen jaar hadden we ook al een bustent. Deze gebruikten we vooral als opslag. De kinderwagen hoeft niet steeds opgeruimd te worden en tafel en stoelen kunnen buiten de auto blijven. Een ander voordeel van een bustent is dat er iets blijft staan, wanneer je met de auto op pad gaat.
Welke Coleman Journeymaster Pro
Voorheen was de Journeymaster Pro er in een opblaasbare “Journeymaster Air”-versie én een gewone stokkenversie. Nu is alleen de stokkenversie die wij getest hebben, nog verkrijgbaar. Dat is logisch want de pakmaat van een stokkenbustent is een stuk compacter en ik weet niet hoe het bij jullie is, maar wij hebben altijd ruimte te kort in onze buscamper.
Wel is de tent beschikbaar in 3 verschillende maten:
Journeymaster Pro M | Journeymaster Pro L | Journeymaster Pro XL | |
---|---|---|---|
Personen: | 2 | 3 | 4 |
# slaapcabines: | 1 | 1 | 2 |
Breedte slaapcabine(s): | 220 cm | 221 cm | 2 x 140 cm |
Blackout Bedroom: | ja | ja | ja |
Leefoppervlak (m²): | 3.8 m² | 6.2 m² | 7.8 m² |
Hoogte: | 180-210 cm | 180-210 cm | 180-210 cm |
Stokken: | Glasvezel | Glasvezel | Glasvezel |
Grondzeil | Vast | Vast | Vast |
Tentdoek | Polyester 150 Denier | Polyester 150 Denier | Polyester 150 Denier |
Waterkolom: | 6000 mm | 6001 mm | 6002 mm |
Pakmaat: | 78 x 53 x 38 cm | 78 x 53 x 43 cm | 78 x 53 x 48 cm |
Gewicht: | 22.4 kg | 26 kg | 30.9 kg |
Onze ervaring met de Coleman Journeymaster Pro
Vorige zomer kampeerden we met z’n drietjes. Ons zoontje sliep in een Deryan Baby in het hefdak van ons kampeerbusje. Inmiddels is hij te groot voor de Deryan, maar te klein om alleen in het hefdak te slapen.
Daarnaast heeft hij sinds twee maanden een broertje, die komende zomer de nachten nog niet doorslaapt en die we om die reden niet in het hefdak willen laten slapen. We moesten dus op zoek naar een andere oplossing.
Extra donkere slaapcabine in de bustent
De Coleman Journeymaster Pro L lijkt te voorzien in onze behoefte. Anders dan de meeste bustenten heeft deze namelijk een slaapcabine. Ons zoontje van twee kan dus in zijn campingbedje in de slaapcabine, eventueel met een van ons. Er zit namelijk een tweepersoonsslaapcabine in deze bustent.
Dit weekend slaapt mijn man samen met onze oudste in de slaapcabine. Er past prima een campingbedje en een eenpersoonsmatje in de slaapcabine.
De slaapcabine heeft BlackOut Bedroom-technologie. Dit houdt in dat het in de slaapcabine lekker donker is en ook koeler. Dit is vergelijkbaar met Fresh & Black wat sommige Decathlon tenten hebben.
En ’s nachts hoef je niet door de tent, wanneer je naar de wc moet. Er zit namelijk ook een deur in het stuk tussen de tent en de bus in. Heel handig, want zo maak je niemand onnodig wakker.
Opzetgemak van de Coleman Journeymaster Pro
De eerste keer een nieuwe tent opzetten vraagt over het algemeen wel dat je de opzetinstructies goed leest. Dat is bij deze bustent niet anders. Coleman is een Amerikaans merk en de vertaling van de instructies lijkt soms een beetje houtje-touwtje. Dan mis ik duidelijke plaatjes toch wel. Maar het is niet een ingewikkelde tent om op te zetten, dus na niet al te lange tijd staat de tent.
Vier fiberglas stokken schuif je gemakkelijk door de banen in de tent. Wanneer je van achter naar voren werkt, komt het helemaal goed. Met z’n tweeën zet je de tent dan ook in zo’n 20 minuten op en alleen zou het ook wel lukken. Ik zit alleen altijd te prutsen met het vastklikken van fiberglasstokken, dus heb er graag een extra paar handen bij.
Van achter naar voor is ook een beetje ingewikkeld met deze bustent, want hij staat parallel aan de bus. Je moet de donkere slaapcabine als achterkant rekenen.
3 manieren om de Journeymaster Pro te koppelen
Daarna zet je de tent vast aan de bus. Dit kan op verschillende manieren. Je zou de tent in een tentrail kunnen schuiven, met klittenband aan een dakrails verbinden of stormlijnen over de bus kunnen spannen. Wij kiezen voor het laatste en maken een paar klittenbandstukken vast aan ons hefdak. Dit is de eerste bustent die meerdere mogelijkheden heeft. Ideaal!
Van welk materiaal is deze bustent?
Zoals je al kon lezen, beschikt deze tent over vier fiberglasstokken. Stokken van dit materiaal houden er niet van om vaak opgezet en afgebroken te worden, dus behandel deze stokken met extra zorg wanneer je je tent opzet.
Dat is niet per se handig bij een bustent, aangezien je over het algemeen niet weken op dezelfde plek blijft met een kampeerbusje. Een voordeel van dit materiaal: het vervangen van een kapotte stok is vrij eenvoudig en niet al te duur.
Deze Coleman bustent gaat wel even mee
Wat wel heel handig is aan de Journeymaster Pro, is de waterkolom van deze bustent. Het mag best gaan regenen wanneer je met deze tent op pad bent, want de waterkolom is 6000 mm en dat is best hoog; dat zegt wat over de kwaliteit. Die is bijvoorbeeld 3 x sterker dan de populaire Air Seconds Base Connect Fresh van Decathlon.
Het doek is van polyester. Eigenschappen hiervan zijn dat het licht is en dat er nog wel eens condens in kan ontstaan. In de handleiding staat dan ook dat je condens niet moet verwarren met lekkage. Mocht je minder condens willen, dan vind je hier handige tips.
Met gemak terug in de zak?
Met twee kleintjes is het altijd veel passen en meten om alles mee te krijgen in ons kampeerbusje. Het is voor mij dan ook wel belangrijk dat de tent na een keer opzetten niet meer ruimte in gaat nemen, doordat we hem niet terug kunnen krijgen in de zak.
Met de handige tip om de deuren open te ritsen voor het opvouwen, lukt het goed om de tent terug te krijgen in de zak. De bustent rollen we om de zak met stokken zo weer klein. De zak met haringen kan er ook nog makkelijk bij in.
De opgerolde grootte is wel een groot voordeel van een bustent met stokken ten opzichte van een opblaasbustent. Opblaastenten zijn over het algemeen grotere pakketten.
Beoordeling
-
Algemeen
9.0
-
Gebruiksgemak
9.0
-
Pakmaat
9.0
-
Kwaliteit
8.0
Pluspunten
- Grootte tent
- Opzetgemak
- Slaapcabine
- Bevestigingsmogelijkheden aan bus/auto
- waterkolom
Minpunten
- Fiberglas stokken
- Opzetinstructies
- Plastic haringen
Ons eindoordeel: De Coleman Journeymaster Pro
Over de vraag of de Coleman Journeymaster Pro, in ons geval de maat L, voldoet aan onze wensen, kan ik heel kort zijn: ja! Vooral de extra slaapcabine en de mogelijkheden om de bustent aan de bus vast te zetten zorgen voor mijn positieve oordeel.
Daarnaast is de waterkolom ook heel handig, want een bustent koop je toch vooral voor de dagen waarop het niet mooi weer is. Ik verwacht dat we veel kampeerplezier zullen beleven aan deze bustent!
Deze Coleman Journeymaster Pro is voor de review ter beschikking gesteld door Coleman. Zoals altijd is de review onafhankelijk tot stand gekomen.
Beste kampeermeneer,
Dank voor de informatieve review.
Mijn vraag: past een dergelijke tent ook aan bv een Renault Kangoo, of ander merk van een dergelijk model auto (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ludospace)
Alvast dank voor uw reactie.
Beste Ed,
Dank je wel voor je vraag. Door de verschillende manieren waarop je de tent vast kunt maken, kan hij ook zeker bij een Kangoo of iets wat daar op lijkt. Het is alleen wel een grote tent in verhouding met zo’n auto.